گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا
کیوان شکوری

ایالت کنتاکی به مرکزیت شهر فرانکفورت در جنوب آمریکا با مراتع سبز رنگ و مشهور، زادگاه آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا در جریان جنگ داخلی، جفرسون دیویس رئیس ‌جمهور ایالات موتلفه آمریکا یا همان ایالات شورشی در جریان جنگ داخلی آمریکا، محمد علی کلی بوکسور افسانه ای، کلونل هارلند ساندرز مؤسس رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی می باشد، که در تاریخ ۱ ژوئن ۱۷۹۲ بعنوان پانزدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.
زغال سنگ از مهم ترین منابع درآمد این ایالت است، که سومین تولید کننده آن در ایالات متحده آمریکا می باشد. گاو، گوساله، گندم، ذرت، سویا و تنباکو از عمده محصولات کشاورزی کنتاکی می باشد. ضمنا شهر لکسینگتون (Lexington) کنتاکی، پایتخت اسب جهان می باشد. نفت، گاز، سنگ آهک، قطعات هواپیما، قایق، تجهیزات تهویه هوا، آسانسور، کمپرسور، چاپگر، محصولات دارویی، رنگ ، مواد شیمیایی صنعتی از دیگر تولیدات این ایالت می باشد.
دربی اسب سواری کنتاکی (Kentucky Derby)، پارک تاریخی ملی زادگاه آبراهام لینکلن  (Abraham Lincoln Birthplace National Historic Park)، پارک اسب کنتاکی (Kentucky Horse Park)، مرکز محمد علی (Muhammad Ali Center)، موزه بیسبال (Louisville Slugger Museum & Factory)، جنگل ملی دنیل بون (Daniel Boone National Forest)، پارک تاریخی ملی کامبرلند گپ (Cumberland Gap National Historical Park)، پارک ملی غار ماموت (Mammoth Cave National Park)، دهکده شِی کِر (Shaker Village) و پارک ایالتی کامبرلند فالز (Cumberland Falls State Park) از جاذبه های گردشگری این ایالت می باشد.
از سال ۱۷۹۲ تاکنون که اکتبر ۲۰۲۰ می باشد، ۵۷ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت کنتاکی برگزار شده است که دموکرات ها ۲۶ دوره، جمهوری خواهان ۱۵ دوره، جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican) هشت دوره، حزب ویگ (Whig Party) پنج دوره، حزب فدرالیست (Federalist Party) یک دوره، حزب جمهوری خواه ملی (National Republican) یک دوره و حزب اتحادیه قانون اساسی (Constitutional Union) یک دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند.
برای بررسی بهتر این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۹۲ الی ۱۸۶۰ می باشد، که ۱۸ دوره از این انتخابات برگزار و جمهوری خواهان دموکراتیک هشت دوره، حزب ویگ پنج دوره، حزب دموکرات دو دوره و احزاب فدرالیست، جمهوری خواه ملی، اتحادیه قانون اساسی هر کدام یک دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند و جمهوری خواهان هیچ سهمی در این بخش نداشتند و بطور کل می توان این بخش را بخش جمهوری خواهان دموکراتیک نامید. بخش دوم از سال ۱۸۶۴ الی ۱۹۵۲ می باشد که ۲۳ دوره این انتخابات برگزار و دموکرات ها ۲۰ دوره، جمهوری خواهان سه دوره برنده آرای الکترال ایالت شدند، که یک دوره آن مربوط به  انتخابات سال ۱۸۹۶ یک رای از کل آرای الکترال ایالت به دموکرات ها رسید، اما جمهوری خواهان با مابقی ۱۲ رای را برنده شدند و این بخش را نیز می توان بخش دموکرات ها نامید. در بخش سوم از سال ۱۹۵۶ الی اکتبر ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۱۶ دوره از این انتخابات برگزار شد که ۱۲ دوره جمهوری خواهان و چهار دوره دموکرات ها برنده آرای الکترال ایالت شدند، که پنج دوره از این ۱۲ دوره جمهوری خواهان مربوط به پنج دوره اخیر می شود که نشان از گرایش مردم کنتاکی در انتخابات ریاست جمهوری به جمهوری خواهان در سال های اخیر می باشد.
در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در کنتاکی از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۴۶.۸ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۶.۳ درصد آرا شد. از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۳۵.۹ درصد آرا موفق به شکست تد کروز و مارکو روبیو به ترتیب با ۳۱.۶ درصد و ۱۶.۴ درصد آرا شد.
در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه ایالت کنتاکی دونالد ترامپ با ۶۲.۵ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۲.۷ درصد آرا و هشت رای الکترال این ایالت را به سبد جمهوری خواهان ریخت.
از سال ۱۷۹۲ تاکنون ۶۶ تن به سناتوری ایالت کنتاکی در مجلس سنا آمریکا رسیده اند که بعضا بیش از یک دوره سناتور بودند.از مجموع ۶۶ سناتور ذکر شده، ۳۰ تن عضو حزب دموکرات، ۱۲ تن جمهوری خواه، هشت تن حزب جمهوری خواهان دموکراتیک، چهارتن حزب ویگ (Whig Party)، دو تن فدرالیست، یک تن جکسونیان (Jacksonian)، یک تن ضد دولت (Anti-Administration party)، یک تن حزب آمریکایی یا متولدین آمریکا یا Know Nothing Party و هفت تن سناتورهایی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن عضو احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و ضد دولت (Democratic-Republican and Anti-Administration party)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جکسونیان، یک تن احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان آدامز کلای (Democratic-Republican and Adams-Clay Republicans)، یک حزب دموکرات و اتحادیه (Unionist Party)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و ویگ و ضد جکسونیان، یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و جکسونیان و ضد جکسونیان (Democratic-Republican and Jacksonian and Anti-Jacksonians) و نهایتا یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جکسونیان و حزب آمریکایی یا متولدین آمریکا یا Know Nothing Party بودند.
دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند، اما جمهوری خواهان اگر بخواهیم میانگین بگوییم در ۲۰ سال اخیر بهتر عمل کرده و یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۸۵ و دیگری از سال ۱۹۹۹ تاکنون در اختیار جمهوری خواهان می باشد. میچ مک ‌کانل (Mitch McConnell) و رند پال (Rand Paul) هر دو جمهوری خواه، دو سناتور حال حاضر کنتاکی در مجلس سنا آمریکا می باشند.
مچ مک ‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا (از سال ۱۹۸۵ تاکنون) با ۳۵ سال حضور در سنا و ویندیل اچ فورد (Wendell H. Ford) از حزب دموکرات با ۲۵ سال حضور در مجلس سنا، با سابقه ترین سناتورهای تاریخ ایالت کنتاکی در مجلس سنا آمریکا می باشند.
از سال ۱۷۹۲ تاکنون تعداد ۳۴۳ تن به عنوان نماینده از ایالت کنتاکی راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده اند که ۱۴۳ تن از حزب دموکرات، ۶۱ تن حزب جمهوری خواه، ۳۶ تن حزب ویگ، ۳۳ تن جمهوری خواهان دموکراتیک، ۱۲ تن جکسونیان (Jacksonian)، هفت تن حزب اتحادیه بی قید و شرط (Unconditional Union Party)، پنج تن ضد جکسونیان (Anti-Jacksonians)، چهار تن حزب اتحادیه، چهار تن حزب آمریکایی یا متولدین آمریکا یا Know Nothing Party، دو تن جمهوری خواهان آدامز کلای (Adams-Clay Republicans)، دو تن حزب مخالف یا اپوزیسیون (Opposition Party)، یک تن مردان آدامز (Adams's Men)، یک تن دموکرات مستقل (Independent Democrat) دموکرات مستقل شخصی است که با آرمان های حزب دموکرات موافق یا نزدیک است اما عضوی رسمی حزب نیست و مستقل می باشد و ۳۲ تن نمایندگانی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که سه تن عضو احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان آدامز کلای و مردان آدامز (Democratic-Republican and Adams-Clay Republicans and Adams's Men)، دو تن ویگ و ضد جکسونیان (Whig and Anti-Jacksonians)، دو تن حزب ویگ و حزب آمریکایی یا متولدین آمریکا یا Know Nothing Party، دو تن احزاب ویگ و مخالف یا اپوزیسیون (Whig and Opposition Party)، دو تن دموکرات و جکسونیان، دو تن جکسونیان و جمهوری خواهان جکسون (Jacksonian and Jacksonian-Republican)، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک و ضد دولت (Anti-Administration party)، دو تن عضویت در احزاب جمهوری خواه و اتحادیه بی قید و شرط (Unconditional Union Party)، دو تن با عضویت در احزاب ویگ و مردان آدامز و ضد جکسونیان، یک تن عضویت در احزاب دموکرات و اتحادیه (Democratic and Unionist Party)، یک تن احزاب اتحادیه و اپوزیسیون (Unionist and Opposition Party)، یک تن جکسونیان و ضد جکسونیان، یک تن جمهوری خواهان آدامز کلای و مردان آدامز  (Adams-Clay Republicans and Adams's Men)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و ضد جکسونیان، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان جکسون، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جکسونیان و جمهوری خواهان جکسون (Democratic-Republican and Jacksonian and Jacksonian-Republican)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و مردان آدامز و ضد جکسونیان، یک تن عضو احزاب دموکرات و اتحادیه و ویگ، یک تن جمهوری خواهان آدامز کلای و مردان آدامز و ضد جکسونیان (Adams-Clay Republicans and Adams's Men and  Anti-Jacksonians )  و دو تن نمایندگانی که طبق منابع مورد استفاده این گزارش، اسامی احزابشان نامشخص می باشند.
با آمار ارائه شده مشخص شد که دموکرات های کنتاکی در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در حوزه انتخابیه کنتاکی دست برتر را دارند، اما جمهوری خواهان در سال های اخیر بهتر عمل کرده و از شش نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا، پنج تن جمهوری خواه می باشند.
از سال ۱۷۹۲ که کنتاکی بعنوان پانزدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست، تا به امروز ۵۹ تن به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند و بعضا بیش از یک دوره در این مقام بودند. ۳۹ تن از این فرمانداران از حزب دموکرات، ۹ تن حزب جمهوری خواه، هشت تن حزب ویگ (Whig Party)، هفت تن جمهوری خواهان جفرسون (Jeffersonian-Republican)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک، یک تن جکسونیان (Jacksonian) و یک تن حزب آمریکایی یا متولدین آمریکا یا Know Nothing Party بودند. در طول تاریخ این انتخابات دموکرات ها با فاصله زیاد برتر هستند و با وجود اینکه جمهوری خواهان در سال های اخیر بهتر بودند، اما در حال حاضر نیز اندی بی شییِر (Andy Beshear) از حزب دموکرات سکاندار فرمانداری این ایالت شده است.
 
نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات های کنتاکی با ۲۶ دوره در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برتر و جمهوری خواهان پنج دوره اخیر را برنده شدند و دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا و نمایندگان برتر هستند اما هر دو سناتور حال حاضر این ایالت و پنج نماینده از مجموع شش نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان جمهوری خواه می باشند و دموکرات ها هم در طول تاریخ انتخابات فرمانداری برتر و هم فرماندار حال حاضر این ایالت از حزب دموکرات می باشد، می توان نتیچه گرفت که ایالت کنتاکی در طول تاریخ بسیار گرایش به دموکرات ها داشته، اما در حال حاضر گرایش به جمهوری خواهان در این ایالت بیشتر می باشد. البته این نکته را نباید فراموش کنیم که اندی بی شییِر، فرماندار حال حاضر این ایالت از سال ۲۰۱۹ در این مقام است و قبلا مَت بِوین (Matt Bevin) از حزب جمهوری خواه در این مقام بود و این می تواند زنگ خطری برای جمهوری خواهان باشد، چون نشان از تغییر گرایش مردم کنتاکی می دهد.
 
 
 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]