گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا
کیوان شکوری

ایالت تگزاس به مرکزیت شهر آستین که شنیدن نام این ایالت ذهن هر مخاطبی را به یاد فیلم های وسترن و کابوی ها می اندازد، در جنوب آمریکا قرار دارد که تا سال ۱۸۳۶ جزوی از کشور مکزیک بود و در این سال اعلام استقلال و جمهوری تگزاس را تشکیل داد و نهایتا در ۲۹ دسامبر ۱۸۴۵ بعنوان بیست و هشتمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. تگزاس در جنگ داخلی آمریکا جزو ۱۱ ایالت شورشی یا همان ایالات مؤتلفه آمریکا بود. تگزاس در جنگ داخلی آمریکا جزو ۱۱ ایالت شورشی یا همان ایالات مؤتلفه آمریکا بود. بعد از آلاسکا بزرگترین ایالت آمریکا می باشد و دالاس (Dallas)، فورت وورث (Fort Worth) به همرا هیوستون (Houston) از شهرهای مهم آن می باشند.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۲۸.۹۹۵.۸۸۱ تن می باشد که بافت جمعیتی آن از ۴۱.۲ درصد سفید پوست، ۳۹.۷ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۱۲.۹ درصد سیاه پوست، ۵.۲ درصد (Asian) آسیای شرقی، یک درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۱ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

از شرکت های بزرگ نفتی، مخابراتی و هواپیمایی  اگزان موبیل (Exxon Mobil)، هالیبرتون (Halliburton)،  والرو (Valero)، ای‌ تی‌ اند تی (AT&T)، امریکن ایرلاین (American Airlines)، گرفته تا شرکت دل (Dell)، پیتزا هات (Pizza Hut)، جی سی پنی (J. C. Penney) همه در این ایالت قرار دارند. این ایالت میزبان بزرگترین مرکز پزشکی جهان (Texas Medical Center)، یکی از سه مرکز بزرگ سرطان در ایالات متحده (The University of Texas MD Anderson Cancer Center)، یکی از بزرگترین و مجهزترین بیمارستان های کودکان (Texas Children's Hospital)، ۱۵ پایگاه نظامی فعال، مرکز فضایی جانسون و مراکز مهم آموزش خلبانی و صنعت هوا فضا می باشد. دانشگاه های این ایالت جزو پنج ایالت برتر آمریکا می باشد. پتروشیمی، چرم، مواد غذایی، الکترونیکی و فناوری و رایانه از دیگر صنایع موفق این ایالت می باشند. در کنار همه اینها تگزاس بزرگترین تولید کننده نفت و از بزرگترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی و دامی و برق در ایالات متحده می باشد و با داشتن جاذبه های گردشگری از قبیل: قلعه آلامو (The Alamo) که یاد آور انقلاب تگزاس  می باشد، رودخانه سن آنتونیو (San Antonio's River Walk)، پارک ملی بیگ بند (Big Bend National Park) ، منطقه تاریخی استوک یارد (The Fort Worth Stockyards)، ساحل گلوستون و موزه ناو هواپیمابر USS Lexington که همه اینها دست به دست هم داده تا این ایالت دارای اقتصاد بسیار متنوع و قوی باشد.

جرج دابیلیو بوش، دوایت آیزنهاور، لیندون جانسون، روسای جمهور سابق آمریکا، سلنا گومز، هیلاری داف و تعداد زیادی دیگر از هنرمندان از مشاهیر این ایالت می باشند.

ایالت تگزاس بدلیل بالا بودن جمعیت آن، تعداد آرای الکترال آن نیز ۳۸ و از ایالت های مهم در انتخابات می باشد. از سال ۱۸۴۸ که تگزاس در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد تاکنون که اکتبر سال ۲۰۲۰ می باشد، ۴۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شده و تگزاس بغیر از سال های ۱۸۶۴ و ۱۸۶۸ که بعلت جنگ های داخلی در انتخابات شرکت نکرد در مابقی ۴۱ دوره آن شرکت کرده است.

برای بررسی می توان این انتخابات را به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول از سال ۱۸۴۸ الی ۱۹۴۸ میلادی می باشد که ۲۴ دوره از این انتخابات برگزار که دموکرات ها ۲۳ دوره و جمهوری خواهان یک دوره برنده آرای الکترال شدند. بخش دوم از ۱۹۵۲ الی اکتبر ۲۰۲۰ می باشد، که ۱۷ دوره از این انتخابات برگزار شد که جمهوری خواهان ۱۳ دوره و دموکرات ها چهار دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند و اگر کمی دقیق تر بخواهیم بررسی کنیم، مشاهده می کنیم ۱۰ دوره از این ۱۳ دوره جمهوری خواهان، مربوط به ۱۰ دوره اخیر می باشد.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ برگزار شده در ایالت تگزاس از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۶۵.۲ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۳۳.۲ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه تد کروز با ۴۳.۸ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۲۶.۷ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه ایالت تگزاس، دونالد ترامپ با ۵۲.۲ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۳.۲ درصد آرا شد و ۳۸ رای الکترال این ایالت را بنام خود کرد.

از سال ۱۸۴۶ که اولین دوره انتخابات مجلس سنا در تگزاس برگزار شد، تاکنون ۳۲ تن برای سناتوری این ایالت در مجلس سنا آمریکا انتخاب شده اند، که بعضا ۴ دوره در این پست بودند. ۲۴ تن از این سناتور ها از حزب دموکرات، شش تن جمهوری خواه، و دو تن سناتورهایی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن عضو احزاب دموکرات و حزب آمریکایی یا متولدین آمریکا یا Know Nothing Party و یک تن احزاب جمهوری خواه و جمهوری خواه لیبرال (Republican and Liberal Republican Party)  بودند. همانگونه که آمار نشان می دهد دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا با اختلاف بسیار زیاد برتر هستند و تا سال ۱۹۶۱ فقط دو سناتور جمهوری خواه در تاریخ این ایالت مشاهده شد. اما بعد از این تاریخ گرایش مردم از سمت دموکرات ها به سوی جمهوری خواه ها چرخید و یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۶۱ و دیگری از سال ۱۹۹۳ در دست جمهوری خواهان می باشد. تد کروز و  جان کورنین دو سناتور حال حاضر و جمهوری خواه این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.

Charles A. Culberson ( ۱۸۹۹-۱۹۲۳)، Thomas T. Connally (۱۹۲۹-۱۹۵۳) هر دو از حزب دموکرات، John G. Tower (۱۹۶۱-۱۹۸۵) از حزب جمهوری خواه، هر سه تن با ۲۴ سال حضور در مجلس سنا با سابقه ترین سناتورهای ایالت تگزاس می باشند.

از سال ۱۸۴۶ تاکنون تعداد ۲۷۲ تن بعنوان نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شدند که در میان آنها  اسامی اشخاصی مانند: جرج بوش پدر و لیندون جانسون روسای جمهور سابق آمریکا یا سام ریبرن (Sam Rayburn) یکی از با سابقه ترین نمایندگان تاریخ آمریکا با ۵۰ سال حضور در مجلس نمایندگان به چشم می خورد. از کل ۲۷۲ نماینده، ۲۰۸ تن دموکرات، ۶۰ تن جمهوری خواه، یک تن دموکرات مستقل (Independent Democrat)، یک تن حزب پشت سبز (Greenback Party)، یک تن حزب حزب آمریکایی یا متولدین آمریکا یا Know Nothing Party و یک تن مستقل بودند. دموکرات های تگزاس با ۲۰۸ نماینده در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا دست برتر را دارند، بطوریکه که در حد فاصل سال های ۱۸۴۵ الی ۱۹۴۵ به مدت ۱۰۰ سال فقط هفت نماینده جمهوری خواه سر کار آمدند و مابقی نمایندگان از حزب دموکرات بودند. اما در سال های اخیر گرایش مردم تگزاس به جمهوری خواه هان بیشتر شده، بطوریکه از ۳۶ نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۲۲ تن جمهوری خواه، ۱۲ تن دموکرات و یک کرسی نیز خالی می باشد.

از سال ۱۸۴۶ تاکنون ۴۶ تن به مقام فرمانداری ایالت تگزاس رسیدند که در میان آنها می توان از جرج دبلیو بوش چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا نام برد که سابقه فرمانداری این ایالت را در پرونده کاری خود دارد. ۳۷ تن از این فرمانداران دموکرات، شش تن جمهوری خواه، یک تن محافظه کار، یک تن مستقل و یک تن جمهوری خواه محافظه کار بودند. اختلاف بین دو حزب بسیار زیاد است، بطوریکه از بدو تاسیس این ایالت تا سال ۱۹۷۹ فقط دو فرماندار جمهوری خواه و یک تن جمهوری خواه- محافظه کار بودند. اما مانند بقیه انتخابات این ایالت در سال های اخیر جمهوری خواهان بهتر عمل کرده و از سال ۱۹۹۵ تاکنون هر سه فرماندار این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند. Greg Abbott از حزب جمهوری خواه فرماندار حال حاضر این ایالت می باشد.

 

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۲۷ دوره برتر اما جمهوری خواهان برنده ۱۰ دوره اخیر این انتخابات هستند و دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا، نمایندگان و فرمانداری برتر هستند، اما جمهوری خواهان در سال های اخیر بهتر عمل کرده و هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا و ۲۲ کرسی از ۳۶ کرسی این ایالت در مجلس نمایندگان و سه فرماندار اخیر ایالت همه جمهوری خواه می باشند، می توان تنیجه گرفت که تگزاس در طول تاریخ یک ایالت با گرایش شدید دموکرات ها بوده است، اما الان یک ایالت با گرایش شدید به جمهوری خواه هان می باشد.

 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]