گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا
کیوان شکوری

ایالت کالیفرنیا به مرکزیت ساکرامنتو با داشتن آب و هوای معتدل، سواحل، پارک های ملی زیبا و درخت های مشهور نخل شهر لس آنجلس و ستاره های هنرمندان و مشاهیر در منطقه هالیوود در کنار سالن اهدای جوایز اسکار در غرب آمریکا قرار دارد. این ایالت پر جمعیت ترین ایالت آمریکا و میزبان بزرگترین استودیوهای فیلم سازی دنیا در منطقه هالیوود می باشد.

کالیفرنیا پس از جنگ آمریکا و مکزیک در معاهده گوادالوپ هیدالگو در سال ۱۸۴۸ میلادی از مکزیک جدا و به ایالات متحده آمریکا واگذار و نهایتا در تاریخ ۹ سبتامبر ۱۸۵۰ میلادی بعنوان سی و یکمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.

 در کنار کره ای ها، مکزیکی ها و بطور کل اسپانیولی زبان ها، جامعه ایرانی کالیفرنیا نیز از جوامع بزرگ این ایالت بشمار میاید و در واقع بزرگترین جامعه ایرانی خارج از ایران می باشد. طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۳۹.۵۱۲.۲۲۳ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۳۹.۴ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۳۶.۵ درصد سفید پوست، ۱۵.۵ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۶.۵ درصد سیاه پوست، ۱.۶ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۵ بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۴ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

این ایالت با تولید محصولاتی مانند: پسته، گردو، بادام، انجیل، کاهو، زرد آلو، انجیل، شلیل، پرتغال و غیره صاحب بزرگترین کشاورزی در بین همه ایالات می باشد که  ۱۳ درصد از کل کشاورزی ایالات متحده آمریکا را در بر می گیرد. ضمنا شهر ناپا (Napa Valley) در شمال ایالت از مراکز اصلی تولید شراب در آمریکا می باشد.

ایالت کالیفرنیا و مخصوصا شهر سیلیکون ولی مرکز شرکت های بزرگ انفورماتیک دنیا ازقبیل: گوگل، فیسبوک، اینتل، یاهو، نت فلیکس، اپل، ویزا کارت و شرکت های بزرگ دیگری از قبیل: تسلا موتورز، شرکت نفتی شِوران، والت دیزنی یکی از بزرگ ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ ای و سرگرمی جهان، بانک ولزفارگو، بانک سی آی تی، بانک سیلیکون ولی، صنعت فیلم سازی هالیوود، دانشگاه کالیفرنیا و مخصوصا شعبه یو سی اِل اِی، برکلی و استنفورد که جزو ۱۰ دانشگاه برتر دنیا هستند، تولید و استخراج نفت، صنعت پر رونق گردشگری با داشتن جاذبه هایی از قبیل: پل سانفرانسیسکو (Golden Gate Bridge)، پارک ملی یوسیمیتی (Yosemite National Park)، پارک مشهور دیزنی لند (Disneyland)، پارک ملی دره مرگ (Death Valley National Park)، پارک چوب قرمز (Redwood National and State Parks) که بزرگترین درختان دنیا از این نوع را در خود جای داده، دریاچه تاهو (Lake Tahoe)، جزیره سانتا کاتالینا (Santa Catalina Island) و دریاچه شستا (Shasta Lake) همه دست به دست هم داده تا بزرگترین اقتصاد آمریکا تشکیل شود و اگر کالیفرنیا بخواهد یک کشور مستقل بشود، صاحب پنجمین اقتصاد جهان می شود.

از نظر سیاسی شمال کالیفرنیا بسیار لیبرال تر از جنوب آن می باشد و هر ساله در پایان ماه ژوئن یکی از بزرگترین جشنواره ها و رژه همجنس گرایان و دگرباشان جنسی در شهر سانفرانسیسکو برگزار می شود. جرقه های اولیه جنبش ضد جنگ بر علیه جنگ ویتنام در دهه ۶۰ میلادی قرن گذشته در دانشگاه برکلی زده شد.

 همانطور که بالاتر اشاره شد جامعه ایرانی و کره ای کالیفرنیا از جوامع بزرگ ساکن در این ایالت هستند، که اتفاقا بسیار در زمینه تحصیلات علمی و اقتصادی موفق هستند، اما هر دو جامعه از نظر سیاسی هیچ دستاورد خاصی در این ایالت نداشته و حتی یک نماینده هم نتوانستند راهی مجلس نمایندگان آمریکا بکنند. جامعه مکزیکی ها از نظر علمی و اقتصادی عقب تر از این دو است اما از نظر سیاسی بهتر عمل کرده، البته نه کاملا خوب، چون با وجود درصد بالای مکزیکی ها در این ایالت، تا بحال باید یک فرماندار با اصالتی مکزیکی انتخاب می شد.

ایالت کالیفرنیا بعلت جمعیت زیادی که دارد منجر به بالا بودن آرای الکترال این ایالت یعنی ۵۵ شده و این ایالت را به مهم ترین حوزه انتخاباتی ایالات متحده آمریکا تبدیل کرده است. از سال ۱۸۵۲ تاکنون ۴۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت برگزار شده است که ۲۳ دوره جمهوری خواهان که یک دوره آن مربوط به انتخابات سال ۱۸۹۶ می باشد که یک رای الکترال به حزب دموکرات و مابقی به جمهوری خواه هان رسید، ۱۸ دوره حزب دموکرات که دو دوره آن مربوط به سال های ۱۸۸۰ و ۱۸۹۲ بود و با اینکه دموکرات ها برنده شدند، اما یک رای الکترال از کل آرای الکترال ایالت به جمهوری خواهان رسید و یک دوره مربوط به سال ۱۹۱۲ که حزب ترقی خواه برنده شد، اما دو رای الکترال از کل آرای الکترال این ایالت به دموکرات ها رسید.

مانند گزارش های دیگر برای بررسی دقیق، این انتخابات را به دو بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۸۵۲ الی ۱۹۴۸ میلادی که ۲۵ دوره این انتخابات برگزار که جمهوری خواهان با ۱۴ دوره، دموکرات ها ۱۰ دوره و یک دوره حزب ترقی خواه (Progressive Party) برنده شدند. بخش دوم از سال ۱۹۵۲ الی ۲۰۱۶ می باشد، که ۱۷ دوره این انتخابات برگزار شد که ۹ دوره جمهوری خواهان و هشت دوره دموکرات ها برنده شدند که هفت دوره آن، مربوط به هفت دوره اخیر این انتخابات می باشد. همینطور که مشاهده می کنیم جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند، اما دموکرات ها در سال های اخیر بهتر عمل کرده و هفت دوره اخیر این انتخابات را برنده شدند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات، هیلاری کلینتون با ۵۳.۴ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۵.۷ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ با ۷۴.۷ درصد آرا موفق به شکست جان کی سیچ و تد کروز به ترتیب با ۱۱.۴ و ۹.۵ در صد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه کالیفرنیا هیلاری کلینتون با ۶۱.۵ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۱.۵ درصد آرا شد و ۵۵ رای الکترال این ایالت را به سبد دموکرات ها ریخت.

از سال ۱۸۵۰ تاکنون ۴۴ تن به مقام سناتوری در ایالت کالیفرنیا رسیده اند که ۲۳ تن دموکرات، ۲۰ تن جمهوری خواه و یک تن عضو حزب ضد انحصار (Anti-Monopoly Party) بودند.

دموکرات ها هم در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند و هم در سال های اخیر بهتر عمل کرده و یکی از کرسی های این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۶۹ و دیگری از سال ۱۹۹۲ تاکنون در اختیار دموکرات ها می باشد. ریچارد نیکسون سی و هفتمین رئیس جمهور آمریکا سابقه سناتوری کالیفرنیا را در پرونده کاری خود دارد. Dianne Feinstein و Kamala Harris هر دو از حزب دموکرات، دو سناتور حال حاضر ایالت کالیفرنیا در مجلس سنا آمریکا می باشند.

Hiram W. Johnson (۱۹۱۷-۱۹۴۵) از حزب جمهوری خواه و Dianne Feinstein (از ۱۹۹۲ میلادی تاکنون) از حزب دموکرات هر کدام با ۲۸ سال حضور در مجلس سنا، با سابقه ترین سناتورهای ایالت کالیفرنیا هستند.

از سال ۱۸۵۰ تا کنون ۳۸۰ تن از ایالت کالیفرنیا به نمایندگی این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا رسیده اند که ۱۹۶ تن دموکرات، ۱۷۲ تن جمهوری خواه، سه تن از حزب پوپولیست، یک تن مستقل، یک تن ترقی خواه، یک تن حزب غدغن (Prohibition Party) که در واقع مخالف فروش مشروبات الکلی و خواستار تحریم و ممنوعیت فروش آن بودند و شش تن نمایندگانی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواه و اتحادیه، یک تن حزب دموکرات و حزب اتحادیه کارگری، یک تن جمهوری خواه و ترقی خواه، یک تن دموکرات و ترقی خواه و یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواه و ترقی خواه و مستقل بودند.

در طول تاریخ این انتخابات هر دو حزب خوب عمل کردند، اما دموکرات ها موفق تر بودند و در سال های اخیر نیز بهتر عمل کردند و در حال حاضر از ۵۳ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان ۴۵ تن از حزب دموکرات می باشند که نشان از شدت گرایش مردم کالیفرنیا به دموکرات ها می باشد.

از سال ۱۸۴۹ که اولین فرماندار ایالت کالیفرنیا سرکار آمد تا بحال ۳۹ تن به این مقام رسیدند که در میان آنها اسامی اشخاصی مانند: رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق آمریکا و آرنولد شوارتزینگر، قهرمان سابق پرورش اندام و ستاره هالیوود به چشم می خورد و بعضی از این فرمانداران بیش از یک دوره سر کار بودند. از این ۳۹ فرماندار ۲۰ تن جمهوری خواه، ۱۴ تن دموکرات، دو تن دموکرات مستقل، یک تن حزب اتحادیه، یک تن حزب بومیان آمریکایی یا Know Nothing Party و یک تن که در دوران کاری خود تغییر حزب داد و عضو دو حزب جمهوری خواه و ترقی خواه بود.

جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات بهتر از دموکرات ها عمل کرده اند، اما در حال حاضر دموکرات ها موفق تر بوده و دو فرمانداری که در ۱۰ سال اخیر  به این مقام رسیدند، از حزب دموکرات می باشند و Gavin Newsom از حزب دموکرات فرماندار حال حاضر این ایالت می باشد.

 

 

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۲۳ دوره برتر اما دموکرات ها برنده هفت دوره اخیر این انتخابات می باشند و دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات سنا با ۲۳ سناتور برتر و در تقریبا ۳۰ سال اخیر هر دو سناتور این ایالت از حزب دموکرات می باشند و در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان دموکرات ها برتر و از ۵۳ نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۴۵ تن دموکرات هستند و نهایتا در طول تاریخ انتخابات فرمانداری جمهوری خواهان برتر اما دموکرات ها در ۱۰ سال اخیر بهتر عمل کرده و هر دو فرماندار اخیر این ایالت از حزب دموکرات می باشند، می توان نتیجه گرفت که هر دو حزب در طول تاریخ انتخابات این ایالت با هم رقابت نزیکی داشتند، اما در حال حاضر کالیفرنیا یک ایالت با گرایش شدید به دموکرات ها می باشد که از علل اصلی آن تعداد زیاد خارجی ها و لاتین تبارها می باشد که بخاطر مسائل مهاجرت و خدمات عمومی به دموکرات ها گرایش دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]