PEZHVAKEIRAN.COM گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا
 

گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا
کیوان شکوری

ایالت کارولینای شمالی با کوه های سر به فلک کشیده جنگلی و طبیعت بسیار زیبا در جنوب شرقی آمریکا به مرکزیت رالی یکی از ۱۳ ایالت اولیه ای بود که بر علیه استعمار انگلستان قیام کردند که موجب انقلاب آمریکا و استقلال آن شد. این ایالت در تاریخ ۲۱ نوامبر ۱۷۸۹ بعنوان دوازدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. این ایالت در جنگ های داخلی جزو ایالت های جنوبی یا همان ایالات مؤتلفه آمریکا بود که بدنبال جدایی از کشور آمریکا بودند. شارلوت و اشویل از شهرهای مهم ایالت می باشند. بر اساس آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۱۰.۴۸۸.۰۸۴ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۶۲.۶ درصد سفید پوست، ۲۲.۲ درصد سیاه پوست، ۹.۸ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبارها، ۳.۲ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۱.۶ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۳ دیگر نژادها تشکیل شده است.

این ایالت محصولات متنوع کشاورزی تولید می کند. سیب زمینی شیرین، هندوانه، توت فرنگی، هلو، بادام زمینی، گوجه، ذرت، سویا، پنبه، انگور، ماهی، بوقلمون، تخم مرغ و درخت کریسمس از نمونه محصولات تولیدی این ایالت می باشد. بخاطر وجود جنگل ها و سواحل زیبا و بطور کل طبیعت خیره کننده، مکان بسیار مناسبی برای توریست ها و گذراندن تعطیلاتشان می باشد. پارک ملی Smoky (Smoky Mountains National Park) بدلیل مه صبحگاهی همیشگی با داشتن حیات وحش فوق العاده و طبیعتی زیبا که در حدود ۸۰۰ مایل از کوه های باستانی و مشهور آپاچی در مرز کارولینای شمالی و تنسی را در خود جای داده، از مشهورترین  پارک های جهان می باشد و تقریبا بیشترین بازدید کننده را در میان پارک های ملی آمریکا دارد.

دفاتر مرکزی شرکت های بزرگی مثل لووز، توتال، بانک آمریکا (BANK OF AMERICA)، (Compass Group USA)، (State of North Carolina) و غیره در این ایالت می باشند.

ایالت کارولینا از سال ۱۷۸۹ تا کنون در ۵۶ دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده و یک دوره مربوط به سال ۱۸۶۴ یعنی دوران جنگ داخلی می باشد که در انتخابات شرکت نکرد. از این تعداد، ۳۰ دوره دموکرات ها، ۱۳ دوره جمهوری خواهان، پنج دوره جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican Party)، سه دوره ویگ (Whig Party)، یک دوره حزب فدرالیست (Federalist Party)، سه دوره آرا بین جمهوری خواهان دموکراتیک و فدرالیست و یک دوره بین جمهوری خواهان و حزب مستقل آمریکا (American Independent Party) تقسیم شد.

برای اینکه بتوانیم بخوبی این انتخابات را مورد بررسی قرار دهیم، به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۹۲ الی ۱۸۶۰ میلادی می باشد که در این مدت ۱۸ دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که از این تعداد، شش دوره دموکرات ها، سه دوره ویگ (Whig Party)، پنج دوره جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican Party)، یک دوره فدرالیست، سه دوره آرا بین جمهوری خواهان دموکراتیک و فدرالیست ها و یک دوره هم آرا بین جمهوری خواهان و حزب مستقل آمریکا(American Independent Party) تقسیم شد. در بخش دوم از سال ۱۸۶۸ الی آگوست ۱۹۶۴ می باشد که ۲۵ دوره انتخابات برگزار شد که ۲۲ دوره دموکرات ها و سه دوره جمهوری خواهان برنده شدند. در بخش سوم از سال ۱۹۶۸ الی آگوست ۲۰۲۰ میلادی ۱۳ دوره از این انتخابات برگزار شده که ۱۱ دوره جمهوری خواهان و دو دوره دموکرات ها برنده شده اند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه کارولینای شمالی، از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۵۴.۶ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۰.۸ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۴۰.۲ درصد آرا موفق به شکست تد کروز با ۳۶.۸ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این ایالت دونالد ترامپ با ۴۹.۸ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۶.۲ درصد آرا شد و ۱۵ رای الکترال این ایالت را بدست آورد.

از سال ۱۷۸۹ تا کنون تعداد ۵۸ سناتور از این ایالت برای مجلس سنا آمریکا انتخاب شده اند که از این تعداد ۲۷ تن فقط عضویت در دموکرات،۱۰ تن فقط عضویت در جمهوری خواه، هشت تن جمهوری خواهان دموکراتیک، سه تن ویگ (Whig Party)، یک تن جکسونیان، یک تن حزب عوامگرا (Populist Party)، یک تن حزب طرفدار دولت (Pro-Administration Party) و شش تن سناتورهایی که در دوران کاری خود حزب خود را دو یا سه بار عوض کردند که به شرح زیر می باشند: یک تن با عضویت در حزب طرفداران دولت و مخالفین دولت (Pro-Administration Party OR Anti-Administration party)، یک تن ضد دولت و جمهوری خواهان دموکراتیک، یک تن جکسونیان و دموکراتیک، یک تن کرافورد (CRR) و جمهوری خواهان دموکراتیک، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد و جکسونیان و نهایتا یک تن با عضویت در احزاب جکسونیان و ضد جکسونی ها و ویگ (Jacksonian and Anti-Jacksonians and Whig Party).

در طول تاریخ این انتخابات دموکرات ها موفق تر بودند بطوریکه تا قبل از سال ۱۸۷۳ فقط دو سناتور جمهوری خواه رای آوردند و از سال ۱۸۷۳ الی ۱۹۷۳ میلادی به مدت ۱۰۰ سال تعداد ۲۰ سناتور انتخاب شد که ۱۸ تن دموکرات، یک تن جمهوری خواه و یک تن حزب عوامگرا یا پوپولیست بودند. اما در ۴۰ سال اخیر گرایش مردم به سمت جمهوری خواه ها بیشتر شده و از ۹ سناتور در این برهه تقریبا ۴۰ ساله، هفت تن جمهوری خواه و دو تن دموکرات بودند. در واقع تا قبل از سال ۱۹۷۳ این ایالت فقط سه سناتور جمهوری خواه داشت. در حال حاضر نیز هر دو سناتور این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند.

Furnifold M. Simmons (۱۹۰۱-۱۹۳۱) از حزب دموکرات و Jesse Helms (۱۹۷۳-۲۰۰۳) از حزب جمهوری خواه هر کدام با ۳۰ سال حضور در سنا، با سابقه ترین سناتورهای این ایالت می باشند.

Thom Tillis و Richard Burr هر دو از حزب جمهوری خواه دو سناتور حال حاضر این ایالت می باشند.

از سال ۱۷۹۰ تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) تعداد ۳۳۶ نماینده از ایالت کارولینای شمالی برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده است که ۱۴۰ تن دموکرات، ۶۲ تن جمهوری خواه، ۴۰ تن جمهوری خواهان دموکراتیک، ۱۳ تن فدرالیست، ۱۳ تن ویگ (Whig Party)، هفت تن جکسونیان، شش تن پوپولیست یا عوامگرا، شش تن ضد دولت (Anti-Administration party)، سه تن کرافورد (CRR)، دو تن ضد جکسونی ها، دو تن طرفدار دولت (Pro-Administration Party)، دو تن حزب بومیان آمریکا

 (Know Nothing Party OR Native American Party)، یک تن حزب مخالف (Opposition Party)، یک تن دموکرات مستقل (Independent Democrat)، یک تن Greenback Party، یک تن مستقل و ۳۶ تن نمایندگانی که در دوران کاری خود دو یا سه مرتبه و یا بیشتر حزب خود را عوض کردند که به قرار زیر می باشد: چهار تن با عضویت در احزاب دموکرات و جکسونی ها، سه تن با عضویت در احزاب ضد دولت و جمهوری خواهان دموکراتیک، سه تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد و جکسونی ها، دو تن دموکرات و ویگ (Whig Party)، دو تن طرفدار دولت و فدرالیست، دو تن ضد جکسونی ها و ویگ، دو تن جکسونی ها و ضد جکسونی ها و ویگ (Jacksonian and Anti-Jacksonians and Whig Party)، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جکسونی ها، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد، یک تن جکسونی ها و ضد جکسونی ها، یک تن جکسونی ها و آدامز (Jacksonian and Adams)، یک تن کرافورد و جکسونی ها (CRR and Jacksonian)، یک تن فدرالیست و آدامز، یک تن حزب دموکرات و حزب مخالف (Opposition Party)، یک تن حزب مخالف و حزب بومیان آمریکا (Know Nothing Party OR Native American Party)،  یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد و جکسونی ها و حزب دموکرات، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان جکسونی ها و حزب دموکرات و جکسونی ها، یک تن حزب ویگ (Whig Party) و بومیان آمریکا، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد و آدامز (Democratic-Republican and CRR and Adams)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد و آدامز و ضد جکسونی ها و ویگ (Whig Party) و یک تن حزب محافظه کار و حزب ویگ  (Conservative and Whig Party) می باشند. همانطور که مشاهده می کنیم اشخاصی در تاریخ این انتخابات وجود داشتند که سه و حتی چهار مرتبه تغییر حزب دادند.

دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات با فاصله زیاد از جمهوری خواهان جلوتر هستند اما در ۳۵ سال اخیر کم کم گرایش مردم این ایالت به جمهوری خواهان بیشتر شد تا جایی که در حال حاضر از ۱۳ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۱۰ تن جمهوری خواه که یک تن از آنها Mark Meadows به بعنوان رئیس ستاد کاخ سفید انتخاب و سه تن دموکرات می باشند.

از سال ۱۷۸۹ که کارولینای شمالی به ایالات متحده آمریکا پیوست تا به امروز ۶۶ تن به فرمانداری این ایالت رسیدند که بعضا بیشتر از یک دوره در این مقام بودند که ۳۷ تن از حزب دموکرات، ۱۲ تن جمهوری خواهان دموکراتیک، شش تن جمهوری خواهان، پنج تن حزب ویگ (Whig Party)، چهار تن فدرالیست و یک تن از ضد فدرالیست ها بودند که از این تعداد بعضی بیشتر از یک دوره در این مقام بودند.

به هر صورت بخواهیم به این انتخابات نگاه کنیم دموکرات ها با فاصله زیاد برتر هستند، بطور مثال از سال ۱۸۷۷ الی ۱۹۷۳ تعداد ۲۵ تن بعنوان فرماندار به فرمانداری این ایالت آمدند و رفتند که فقط یک تن جمهوری خواه بود و حتی حزب جمهوری خواهان دموکراتیک در طول تاریخ این انتخابات جلوتر از جمهوری خواهان است. اگر بخواهیم سال های اخیر را بررسی کنیم، مشاهده می کنیم که از سال ۱۹۹۳ الی ۲۰۲۰ تعداد پنج فرماندار آمده اند که فقط یک تن جمهوری خواه بوده است. همانطور که بالاتر اشاره شد به هر صورت بخواهیم این انتخابات را مورد بررسی قرار دهیم دموکرات ها با فاصله زیاد برتر هستند.

Roy Cooper از حزب دموکرات فرماندار حال حاضر این ایالت می باشد.

 

نتیجه: با توجه به اینکه در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری دموکرات ها با ۳۰ دوره برنده شدن دست برتر را دارند اما در سال های اخیر جمهوری خواه ها بهتر عمل کرده و برنده هر دو دوره اخیر این انتخابات هستند و در تاریخ انتخابات مجلس سنا دموکرات ها دست برتر را دارند اما جمهوری خواهان در ۴۰ سال اخیر بهتر عمل کرده اند و هر دو سناتور حال حاضر این ایالت جمهوری خواه هستند و در مجلس نمایندگان نیز به همین ترتیب، دموکرات ها با ۱۴۶ نماینده در مقابل جمهوری خواهان با ۶۲ نماینده در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند، اما در سال های اخیر جمهوری خواهان بهتر عمل کرده و از ۱۳ نماینده حال حاضر این ایالت ۹ تن جمهوری خواه می باشند و نهایتا چه در طول تاریخ فرمانداری این ایالت که دموکرات ها با ۳۷ فرماندار در مقابل جمهوری خواهان با شش فرماندار درخشیدند و چه در حال حاضر که فرماندار دموکرات می باشد، بطور کلی می توان نتیجه گرفت که ایالت کارولینای شمالی در طول تاریخ گرایش به دموکرات ها بیشتر بوده ولی در حال حاضر گرایش به جمهوری خواهان بیشتر است.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]