PEZHVAKEIRAN.COM گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا
 

گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا
کیوان شکوری

ایالت ایلینوی به مرکزیت اسپرینگ فیلد در غرب میانه آمریکا می باشد که تاریخ ۳ دسامبر ۱۸۱۸ بعنوان بیست و یکمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. معروف ترین شهر آن شیکاگو می باشد. طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۱۲.۶۷۱.۸۲۱ تن می باشد که بافت جمعیتی آن از ۶۰.۸ درصد سفید پوست، ۱۷.۵ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۱۴.۶ درصد سیاه پوست، ۵.۹ (Asian) درصد آسیای شرقی، ۰.۶ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام، ۲.۱ درصد بقیه نژادها تشکیل شده است.

ایلینوی در ضمینه صنعت و معدن وضعیت خوبی دارد، بطوریکه دفتر مرکزی شرکت های بزرگی مانند: بوئینگ، مک دونالد، والگرین، کاترپیلار، شرکت هواپیمایی یونایتد و ... در این ایالت است. در زمینه کشاورزی، تولید گوشت قرمز و لبنیات نیز بسیار موفق می باشد. بطور کلی ایلینوی دارای اقتصاد قوی است.

برج ویلیز یا سیرز (Willis Tower Skydeck OR Sears Tower) یکی از محبوب ترین مکان های توریستی در شهر شیکاگو ، موزه و کتابخانه رئیس جمهور آبراهام لینکلن، اسکله نیروی دریایی (Navy Pier)، پارک لینکلن (Lincoln Park)، تپه‌های کاهوکیا،  باغ های ژاپنی اندرسون،

 Millennium Park & Cloud Gate و Ulysses S. Grant Home State Historic Site in Galena از جاذبه های گردشگری این ایالت می باشد و دارای صنعت توریسم خوبی است.

رونالد ریگان چهلمین رئیس جمهور آمریکا، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا، والت دیزنی بنیانگذار شرکت والت دیزنی از بزرگترین شرکت های رسانه ای و سرگرمی جهان، ارنست همینگوی نویسنده برجسته آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات، دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا، سی ام پانک ورزشکار حرفه ای هنرهای رزمی، رابرت میلیکان فیزیکدان بزرگ آمریکایی، مایلز دیویس موسیقیدان برجسته، هریسون فورد و جیلین آندرسون بازیگران هالیوود از چهره های مشهوری هستند که متولد این ایالت می باشند.

دانشگاه شیکاگو که دارای شهرت جهانی می باشد، دانشگاه نورت ‌وسترن از معتبرترین دانشگاهای جهان، مؤسسه فناوری ایلینوی و آزمایشگاه های ملی آرگون و فرمی از مراکز مهم علمی این ایالت می باشند. ضمنا شهر شیکاگو از مراکز اصلی مبارزات کارگری و در واقع بخاطر کشته شدن هشت کارگر معترض در تظاهرات ماه می سال ۱۸۸۶ سمبلی برای مبارزات کارگری در سراسر جهان شناخته شده است.

از سال ۱۸۲۰ که اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حوزه انتخابیه ایلینوز برگزار شد، تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) ۵۰ دوره این انتخابات در این ایالت برگزار شده است که ۲۴ دوره جمهوری خواهان، ۲۴ دوره دموکرات ها و ۲ دوره حزب جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican Party) برنده شده اند. برای بررسی بهتر این انتخابات را به دو بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۸۲۰ الی ۱۹۲۸ میلادی که ۲۸ دوره این انتخابات برگزار شد. ۱۰ دوره اول از این بخش را حزب دموکرات و حزب دموکرات جمهوری خواه برنده شدند، اما در ۱۸ دوره باقی مانده این بخش بخت به جمهوری خواهان رو کرد و فقط دو دوره دموکرات ها و ۱۶ دوره جمهوری خواهان برنده شدند. در ۲۲ دوره انتخابات بخش دوم نیز ۱۴ دوره دموکرات ها و هشت دوره جمهوری خواهان برنده شدند. نکته ای که وجود دارد این است که از سال ۱۹۹۲ تا بحال دموکرات ها برنده هر هفت دوره این انتخابات بودند. با این آمار متوجه می شویم که هر دو حزب در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حوزه انتخابیه ایلینوی با هم برابر هستند، اما تقریبا در ۳۰ سال اخیر در این انتخابات، یک ایالت دموکرات بوده است.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات در ایلینوی هیلاری کلینتون با ۵۰.۵ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۸.۷ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۳۸.۸ درصد آرا موفق به شکست تد کروز ۳۰.۳ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه ایلینوی، هیلاری کلینتون با ۵۵.۲ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۸.۴ درصد آرا شد و ۲۰ رای الکترال این ایالت را به نام خود ثبت کرد.

نکته جالب درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این است که آبراهام لینکلن، باراک اوباما و رونالد ریگان که به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسیدند، دو تن اول ساکن ایلینوی و یک تن بعدی متولد این ایالت بوده است.

از سال ۱۸۱۸ تا کنون ۵۴ سناتور از ایالت ایلینوی راهی مجلس سنا آمریکا شده اند که ۲۳ تن دموکرات، ۲۳ تن جمهوری خواه، سه تن جکسونیان (Jacksonian)، یک تن CRR، یک تن مستقل و سه تن نیز سناتورهایی که در دوران کاری خود دو یا سه بار حزب خود را عوض کردند که به قرار زیر می باشد: یک تن عضویت در احزاب جکسونیان و دموکرات، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرارفورد و آدامز (Democratic-Republican and CRR and Adams) و یک تن (D-R and Adams-Clay Republicans or National Republican Party).

نکته قابل ذکر تعریف CRR می باشد. CRR به طرفداران ویلیام هریس کرافورد (William Harris Crawford) گفته می شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال 1824 چهار نامزد اصلی، جان کوینسی آدامز، اندرو جکسون، ویلیام کرافورد و هنری کلای همه از جمهوریخواهان دموکرات بودند و به همین علت هیچ کدام اکثریت آراء انتخابات را به دست نیاوردند. طبق اصلاحیه دوازدهم قانون اساسی مجلس نمایندگان انتخابات مشروط برگزار کرد و از بین کاندیداها جان کوینسی آدامز را انتخاب کرد. بعد از این انتخابات اعضای منتخب هجدهمین کنگره با عضویت حزب دموکرات- جمهوری خواه که از کرافورد حمایت کرده بودند با نام CRR مشخص می شدند.

همانگونه که مشاهده می کنیم در طول تاریخ این انتخابات هر دو حزب با هم برابر هستند اما یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۸۵ در اختیار دموکرات ها می باشد و دیگری در حال چرخش بین دو حزب و در حال حاضر در اختیار دموکرات ها است.

Shelby Moore Cullom (۱۸۸۳-۱۹۱۳) با ۳۰ سال سابقه از حزب جمهوری خواه و Richard J. Durbin (۱۹۹۷ تا کنون) با ۲۳ سال سابقه از حزب دموکرات با سابقه ترین سناتورهای ایالت ایلینوی در مجلس سنا آمریکا می باشند.

Richard J. Durbin و Tammy Duckworth هر دو از حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر ایالت ایلینوی در مجلس سنا آمریکا می باشند.

باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا قبل از رسیدن به این مقام، سناتور ایلینوی بود.

از سال ۱۸۱۹ تا کنون ۴۷۴ نماینده از ایالت ایلینوی برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند که از این تعداد ۲۲۸ تن جمهوری خواه، ۲۱۹ تن دموکرات، چهار تن حزب ویگ (Whig Prty)، دو تن حزب ترقی خواه (Progressive Party)، دو تن جکسونیان (Jacksonian)، یک تن (Greenback Party)، دو تن مستقل (independent)، یک تن دموکرات مستقل (Independent Democrat)(دموکرات مستقل واقع حزب نیست و به فردی گفته می شود که با آرمانهای حزب دموکرات هویت می یابد اما عضوی رسمی این حزب نیست و در انتخابات مستقل شرکت می کند.) و ۱۰ نماینده که در دوران نمایندگی خود عضو چند حزب بودند، یعنی چند بار حزب خود را عوض کردند که به این شرح می باشد: یک تن جمهوری خواه و ترقی خواه (Republican and Progressive Party)، یک تن دموکرات و دموکرات مستقل (Democrat and Independent Democrat)، یک تن ویگ و مخالف مستقل

(Whig and independent opposition)، دو تن ویگ و جمهوری خواه، یک تن ویگ و دموکرات، چهار تن دموکرات و جمهوری خواه، دو تن جکسونیان و دموکرات، یک تن با عضویت در ویگ و مخالف مستقل و جمهوری خواه (Whig and independent opposition and Republican)، یک تن با عضویت در جکسونیان، دموکرات و دموکرات مستقل (Jacksonian and Democrat and Independent Democrat) و در نهایت یک تن عضو در جمهوری خواهان دموکرات و آدامز و آدامز کلای جمهوریخواه (Democratic-Republican and  Adams And Adams-Clay Republicans).

همانطور که آمار نشان می دهد، از نظر تعداد نماینده جمهوری خواهان با فاصله کمی از دموکرات ها جلو هستند ولی تعداد دوره هایی که این نمایندگان جمهوری خواه رای آوردند تقریبا ۲۰ درصد بیشتر از دموکرات ها می باشد و همین فاصله کم بین آرا باعث شده که یک روال عادی تا به امروز طی بشود و نکته خاصی در این انتخابات مشاهده نشود اما در حال حاضر از ۱۸ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۱۳ تن دموکرات و پنج تن جمهوری خواه می باشند که این نشان از گرایش مردم ایلینوی به دموکرات ها در سال های اخیر در این انتخابات دارد.

آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا و دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا هر دو سابقه نمانیدگی ایلینوی در مجلس نمایندگان آمریکا را دارند.

از سال ۱۸۱۸ تا کنون ایالت ایلینوی ۴۳ فرماندار داشته است که بعضا مانند: RICHARD JAMES OGLESBY بیشتر از یک دوره انتخاب شده اند. وی اولین بار در انتخابات فرمانداری ایلینوی سال ۱۸۶۴ برنده شد. مجددا در سال ۱۸۷۲ برنده و در ۱۳ ژانویه ۱۸۷۳ در مراسم تحلیف سوگند یاد کرد ولی ۱۰ روز بعد برای نشستن در صندلی سنا از مقام فرمانداری استعفا داد و در نهایت سال ۱۸۸۴ برای سومین بار به این مقام انتخاب شد. از این ۴۳ فرماندار، ۲۴ تن جمهوری خواه، ۱۸ تن دموکرات و سه تن جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican Party) بودند. در تاریخ انتخابات فرمانداری ایلینوی جمهوری خواهان برتر هستند، اما بطور کل در این ۸۰ سال اخیر صندلی فرمانداری بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در گردش بوده و مدت طولانی در اختیار هیچ حزبی نبوده است. از چهار دوره اخیر این انتخابات ۳ دوره دموکرات ها و یک دوره جمهوری خواه ها برنده شده اند.

J. B. Pritzker فرماندار حال حاضر این ایالت از حزب دموکرات می باشد. ضمنا آتش سوزی بزرگ شیکاگو در سال ۱۸۷۱ در دوران فرمانداری John M. Palmer اتفاق افتاد.

 

نتیجه: با توجه به اینکه در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت هر دو حزب با ۲۴ برد برابر هستند و دموکرات ها برنده هر هفت دوره اخیر این انتخابات هستند و در طول تاریخ سنا نیز با هم برابر اما در سال های اخیر دموکرات ها بهتر عمل کرده و در حال حاضر هر دو کرسی ایالت ایلینوی در دست دموکرات ها است و در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در ایلینوی، جمهوری خواهان برتر هستند اما از ۱۸ نماینده حال حاضر این ایالت ۱۳ تن دموکرات و پنج تن جمهوری خواه هستند و نهایتا جمهوری خواهان دست برتر را در تاریخ انتخابات فرمانداری دارند اما فرماندار کنونی از حزب دموکرات می باشد می توان نتیجه گرفت که در طول تاریخ کمی کفه ترازو بنفع جمهوری خواهان است اما این ایالت در حال حاضر یک ایالت با گرایشات دموکرات است.

 

 

 

 

 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]