PEZHVAKEIRAN.COM گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا
 

گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا
کیوان شکوری

ایالت آلاباما به مرکزیت شهر مونتگمری در جنوب شرقی آمریکا قرار دارد که در تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۸۱۹ بعنوان بیست و دومین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. این ایالت در طول جنگ داخلی آمریکا عضو کنفدراسیون کشورهای آمریکا (Confederate States of America) بود که از ۱۱ ایالت شورشی تشکیل شد. طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۴.۹۰۳.۱۸۵ تن و ترکیب جمعیتی آن از ۶۵.۳ درصد سفیدپوست، ۲۶.۸ درصد سیاه پوست، ۴.۶ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها، ۱.۵ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۷ سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۱.۸ نژادهای دیگر تشکیل شده است.

آلاباما در تولید محصولات کشاورزی مانند: پنبه، بادام زمینی، سویا، ذرت و تولید گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شیر بسیار قوی است. در زمینه صنایع نظامی و هوا فضا نیز شعبه های شرکت های بزرگی مانند: Lockheed Martin، Boeing، BAE Systems، Raytheon و ... در این ایالت بسیار فعال هستند. دفتر مرکزی شرکت های Encompass Health و Regions Financial در این ایالت می باشد و از دلایل پیشرفت های صنعتی این ایالت وجود معادن سنگ آهن، زغال سنگ و دیگر فلزات می باشد.

موسسه حقوق مدنی بیرمنگام و منطقه تاریخی حقوق مدنی (Birmingham Civil Rights Institute and the Civil Rights Historic District)، پارک یادبود کشتی جنگی آمریکایی آلاباما (USS Alabama Battleship Memorial Park)، پارک ایالتی خلیج (Gulf State Park)، W.C. Handy Home and Museum و Mobile Bay از مکان های دیدنی این ایالت می باشند.

جف سشنز دادستان سابق کل آمریکا، Courteney Bass Cox بازیگر، تهیه کننده و کارگردان، Octavia Lenora Spencer بازیگر، نویسنده و تهیه کننده و Broderick Dornell Smiley کمدین، مجری تلویزیونی، بازیگر و شخصیت رادیویی، DeMarcus Amir Cousins بسکتبالیست سرشناس آمریکایی از چهره های مشهوری هستند که متولد این ایالت هستند.

از سال ۱۸۱۹ که آلاباما بعنوان یک ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست تاکنون (آگوست ۲۰۲۰) ۵۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور آمریکا برگزار شده که آلاباما  بغیر از یک دوره که بعلت وقوع جنگ داخلی آمریکا (۱۸۶۴ میلادی) در این انتخابات شرکت نکرد در مابقی ۴۹ دوره آن حضور داشته که اولین دوره آن به سال ۱۸۲۰ بازمی گردد. از ۴۹ دوره انتخابات برگزار شده، ۳۱ دوره دموکرات ها، ۱۴ دوره جمهوری خواهان، دو دوره حزب دموکرات جمهوری خواه

(Democratic-Republican Party)، یک دوره حزب مستقل آمریکا (American Independent Party) و یک دوره حزب حقوق دموکراتیک ایالات (States' Rights Democratic) برنده شده اند.

برای بررسی این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۸۲۰ الی ۱۸۶۰ میلادی می باشد که آخرین دوره این انتخابات قبل از جنگ داخلی برگزار شد. در این بازه زمانی ۱۱ دوره انتخابات برگزار شد که ۹ دوره دموکرات ها و دو دوره حزب دموکرات جمهوری خواه برنده این انتخابات شدند. بخش دوم بعد از جنگ داخلی از سال ۱۸۶۸ الی ۱۹۶۰ می باشد که در این دوران ۲۴ دوره این انتخابات برگزار که ۲۱ دوره دموکرات ها، دو دوره جمهوری خواهان و یک دوره حزب حقوق دموکراتیک ایالات  (States' Rights Democratic) برنده این انتخابات شدند. در واقع حزب دموکرات در مجموع دو بخش ۳۲ دوره و جمهوری خواه دو دوره برنده این انتخابات شدند و این دو بخش را می توان بخش دموکرات ها نامید. اما در بخش سوم یعنی از سال ۱۹۶۴ الی ۲۰۱۶ میلادی ورق برگشت و از ۱۴ دوره این انتخابات، ۱۲ دوره جمهوری خواهان، یک دوره دموکرات ها و یک دوره حزب مستقل آمریکا (American Independent Party) برنده شدند و آخرین برد دموکرات ها به سال ۱۹۷۶ باز می گردد و از سال ۱۹۸۰ تاکنون جمهوری خواهان برنده هر ۱۰ دوره این انتخابات شدند. همانطور که مشاهده می کنیم در طول تاریخ این انتخابات دموکرات ها برتر هستند و تا قبل از سال ۱۹۶۴ جمهوری خواهان فقط دو دوره برنده این انتخابات بودند اما بعد از آن از ۱۴ دوره این انتخابات، ۱۲ دوره جمهوری خواهان برنده شدند که نشان از تغییر گرایش مردم آلاباما در انتخابات ریاست جمهوری به جمهوری خواهان دارد و می توان قانون حقوق مدنی برای احقاق حقوق سیاه پوستان مصوب ۱۹۶۸ را یکی از دلایل برای این تغییر گرایش دانست.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۷۷.۸ آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۱۹.۲ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۴۳.۴ درصد آرا موفق به شکست تد کروز با ۲۱.۱ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه آلاباما، دونالد ترامپ با ۶۲.۱ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۴.۴ درصد ارا شد و ۹ رای الکترال این ایالت را برنده شد.

در آمار انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، جو بایدن با ۶۳.۳ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۱۶.۵ درصد آرا شد که مقایسه این آمار با آمار انتخابات مقدماتی دوره گذشته حزب دموکرات نشان دهنده این است که رای دهندگان دموکرات  در آلاباما به جناح راست این حزب گرایش دارند و یکی از دلایل آن وجود تعداد زیادی سیاه پوست در میان رای دهندگان دموکرات و بعلت حمایت باراک أوباما بعنوان یک سیاه پوست از هیلاری کلینتون و جو بایدن، رای دهندگان سیاه پوست این ایالت نیز از این دو کاندیدا در این دو انتخابات حمایت کردند.

از سال ۱۸۱۹ الی آگوست ۲۰۲۰ تعداد ۴۵ سناتور از ایالت آلاباما راهی مجلس سنا آمریکا شدند که از این تعداد ۳۲ تن از حزب دموکرات، شش تن از حزب جمهوری خواه که یک تن از این سناتورها ازحزب دموکرات به جمهوری خواهان پیوست، چهار تن از جکسونیان (Jacksonian) که یک تن از آنها بعدا تغییر حزب داد به آنتی جکسون (Anti-Jacksonian Party OR National Republican Party), یک تن از حزب دموکرات جمهوری خواه، یک تن عضویت در سه حزب: دموکرات، جکسونیان و دموکرات جمهوری خواه و یک تن با سابقه عضویت در دو حزب جکسونیان و دموکرات جمهوری خواه بودند. همانگونه که آمار نشان می دهد تفاوت بسیار زیاد و نشان از نفوذ حزب دموکرات در انتخابات سنا در این ایالت دارد، بطوری که از سال ۱۸۱۹ الی ۱۹۸۱ فقط دو سناتور جمهوری خواه بودند. در طول تاریخ این انتخابات دموکرات ها دست برتر را دارند و از دو سناتور حال حاضر  این ایالت نیز  Gordon Douglas Jones از حزب دموکرات می باشد و دیگری Richard C. Shelby از حزب جمهوری خواه می باشد. وی همان سناتوری می باشد که بالاتر ذکر کردیم از حزب دموکرات به جمهوری خواه پیوست. Richard C. Shelby از سال ۱۹۸۷ با حزب دموکرات وارد سنا شد و در سال ۱۹۹۴ همزمان که سناتور بود، تغییر حزب داد و به جمهوری خواهان پیوست و تا هم اکنون صاحب یکی از دو صندلی  ایالت آلاباما در مجلس سنا آمریکا می باشد.

John J. Sparkman (۱۹۴۶-۱۹۷۹) از حزب دموکرات با ۳۳ سال حضور در مجلس سنا و Richard C. Shelby (۱۹۸۷-۲۰۲۰) از حزب جمهوری خواه با ۳۳ سال حضور در مجلس سنا با سابقه ترین سناتورهای تاریخ ایالت آلاباما در مجلس سنا آمریکا می باشند.

از سال ۱۸۱۹ تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) ۱۸۶ نماینده از ایالت آلاباما برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخابا شده اند. اما قبل از اینکه وارد این مبحث بشویم این نکته قابل ذکر است که هر چقدر به عقب تر رجوع و به تاریخ ایالت های اولیه نگاه می کنیم، بعلت شرایط حاکم در آن زمان تعداد کسانی که در طول عمر سیاسی خود چندبار حزب عوض کردند مانند: Gabriel Moore عضو احزاب دموکرات جمهوری خواه و جکسونیان و جمهوری خواه ملی (Democratic-Republican Party and Jacksonian and National Republican Party) این موضوع پیچیدگی ها، جذابیت ها و زیبایی های خاص خود را دارد که با ارائه کامل و تفکیک شده این آمار سعی بر این است که مخاطبان عزیز از خواندن این آمار لذت ببرند. از مجموع ۱۸۶ نماینده در طول تاریخ این ایالت، ۱۲۴ تن از حزب دموکرات، ۳۶ تن جمهوری خواه، شش تن حزب ویگ (Whig Party)، سه تن جکسونیان (Jacksonian)، دو تن حزب عوامگرا (Populist Party)، یک تن حزب دموکرات جمهوری خواه (Democratic-Republican Party)، یک تن حزب جمهوری خواه لیبرال (Liberal Republican Party)، یک تن  Know Nothing party، یک تن Greenback Party، «چهار تن عضویت در دو حزب جکسونیان و دموکرات»، «دو تن جکسونیان- دموکرات و جکسونیان»، «یک تن جکسونیان و ویگ»، «یک تن حزب ویگ و جمهوری خواه»، «یک تن آنتی جکسون و ویگ»، «یک تن حزب اتحادیه (Unionist Party) و دموکرات و حزب آمریکایی (American Party)» و در نهایت «یک تن عضو احزاب دموکرات جمهوری خواه و جکسونیان و جمهوری خواه ملی

(Democratic-Republican Party and Jacksonian and National Republican Party)» بوده اند.

برای بررسی بهتر این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول مربوط به این انتخابات در قرن نوزدهم می شود (۱۸۱۹-۱۹۰۰میلادی) که در این مدت جمعا ۱۰۶ نماینده از آلاباما راهی مجلس نمایندگان آمریکا شدند که ۶۲ تن دموکرات و ۱۸ تن جمهوری خواه و ۲۶ تن نیز از احزاب دیگر که در آمار بالا ذکر شده است. با این آمار می توان این بخش را بخش دموکرات ها نامید. بخش دوم مربوط به این انتخابات در قرن بیستم (۱۹۰۰-۲۰۰۰ میلادی) می شود که در این بازه زمانی ۱۰۰ ساله مجموعا ۷۰ نماینده انتخاب که ۵۹ تن از حزب دموکرات و ۱۱ تن از حزب جمهوری خواه بودند. در این بخش دموکرات ها بسیار موفق بودند بطوریکه در یک بازه زمانی ۶۵ ساله (۱۹۰۰-۱۹۶۵) همه ۴۸ نماینده منتخب از حزب دموکرات بودند. اما با ورد به قرن بیست و یکم ( ۲۰۰۰ میلادی تاکنون) که بخش سوم تقسیم بندی ما می شود، آرا به نفع جمهوری خواهان تغییر کرد و از ۱۰ نماینده منتخب در این بخش هفت تن جمهوری خواه و سه تن دموکرات بودند. از هفت نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان شش تن جمهوری خواه و یک تن دموکرات می باشند.

ایالت آلاباما از سال ۱۸۱۹ میلادی که به ایالات متحده آمریکا پیوست تاکنون ۵۴ فرماندار منتخب داشته که بعضا دو دوره یا بیشتر در این مقام بودند. از کل این ۵۴ فرماندار، تعداد ۴۰ تن دموکرات، شش تن جمهوری خواه، سه تن دموکرات- جمهوری خواه، دو تن جکسونیان، یک تن حزب ویگ Whig))، یک تن مستقل (Independent) و یک تن عضویت در دو حزب، یعنی در دوران فرمانداری خود از حزب ویگ به جمهوری خواهان پیوست. همانطور که آمار نشان می دهد آلاباما در طول تاریخ انتخابات فرمانداری یک ایالت کاملا دموکرات بوده است، بطوری که تا قبل از انتخابات سال ۱۹۸۷ فقط دو فرماندار جمهوری خواه انتخاب شده بود، اما در سال های اخیر گرایش مردم به جمهوری خواه ها بیشتر شده، بطوریکه از سال ۲۰۰۳ تاکنون هر سه فرماندار منتخب از جمهوری خواهان بوده است. با آمار ذکر شده متوجه شدیم که آلاباما در طول تاریخ انتخابات فرمانداری یک ایالت کاملا دموکرات بوده ولی در سال های اخیر جمهوری خواه شده است.

نکته جالب تاریخی این انتخابات این است که William Wyatt Bibb اولین فرماندار ایالت آلاباما بود و زمانی که فوت کرد، برادر وی Thomas Bibb که رئیس سنای ایالتی بود، طبق قانون جانشین وی و دومین فرماندار آلاباما شد و از کارهایی که در زمان وی انجام شد یک سیستم گشت برای کمک به جلوگیری از فرار بردگان، تصویب طرح دانشگاه آلاباما و تصویب ایجاد یک بانک دولتی را می توان شمرد. از دیگر فرمانداران تاریخ این ایالت می توان به سی و دومین فرماندار این ایالت William Dorsey Jelks اشاره کرد که قبل از انتخاب به این مقام، رئيس مجلس سنا ایالت بود و طبق قانون جانشین فرماندار محسوب می شد و در برهه ای بخاطر مریضی William J. Samford که فرماندار وقت ایالت بود، جانشین وی شد و بعد از مدتی بخاطر فوت Samford بعنوان سی و دومین فرماندار ایالت انتخاب شد و با وجود کارهای عمرانی که انجام داد اما در تصویب قانون اساسی ایالتی سال ۱۹۰۱ که موجب تضعیف حقوق سیاه پوستان در این ایالت شد، نقش موثری داشت.

در کنار ۵۴ فرماندار منتخب، تعداد پنج تن هم جانشین فرماندار بودند که برای مدت زمانی به این مقام رسیدند. از پنج فرماندار موقت چهار تن دموکرات و یک تن Wager Swayne (۱۸۶۷-۱۸۶۸) بعنوان فرماندار نظامی جانشین Robert M. Patton شد.

نتیجه:  با توجه به اینکه از ۴۹ دوره انتخابات برگزار شده در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه آلاباما  دموکرات ها با ۳۱ دوره برتر هستند اما جمهوری خواهان برنده ۱۰ دوره اخیر این انتخابات هستند، از ۴۵ سناتور تاریخ این ایالت ۳۲ تن دموکرات و شش تن جمهوری خواه و از دو سناتور حال حاضر این ایالت یک تن دموکرات و یک تن جمهوری خواه می باشد، از ۱۸۶ نماینده تاریخ این ایالت ۱۲۴ تن دموکرات و ۳۶ تن جمهوری خواه و از هفت نماینده حال حاضر این ایالت شش تن جمهوری خواه هستند و از ۵۴ فرماندار منتخب در تاریخ این ایالت ۴۴ تن دموکرات، شش تن جمهوری خواه و ۴ تن هم از احزاب دیگر و ۳ فرماندار اخیر جمهوری خواه بودند، می توان نتجیه گرفت که بطور کلی ایالت آلاباما در طول تاریخ یک ایالت کاملا دموکرات بوده ولی در حدود ۲۰-۳۰ سال اخیر کاملا جمهوری خواه شده است.

 

 

 

 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]