جزئیاتی از حکم ۱۰۰ سال زندان برای ۱۰ شهروند معترض، به خاطر انتقاد از حکومت، شعار و اسکناس نویسی

ده شهروند ساکن شهرهای مشهد، قم، اهواز، تهران و چند شهر شمالی ایران، توسط قاضی صلواتی مجموعا به ۱۰۰ سال زندان محکوم شده‌اند. آنها عمدتا به خاطر انتقاد از حکومت و شعار نویسی روی دیوار یا اسکناس و همچنین حمایت از شاهزاده رضا پهلوی به این مقدار زندان محکوم شده‌اند. 

یک منبع مطلع روز پنجشنبه ۹ مرداد در گفتگو با صدای آمریکا با اشاره به این که مقامات جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها مخالفان خود را سرکوب کرده‌اند، گفت: «این ۱۰ شهروند ایرانی خواهان تغییر نظام جمهوری اسلامی و بازگشت شاهزاده رضا پهلوی به ایران بوده‌اند.»

وی افزود که این افراد تنها به دلیل عضویت در یک کانال اینستاگرامی، شعارنویسی، و اسکناس‌نویسی «با این اتهامات و احکام سنگین روبرو شده‌اند.»

اسامی این شهروندان به شرح زیر است: علی‌اصغر حسنی‌راد، همایون پرهیزکار،‌ امیرپورنگ سرمدی‌تهرانی، مریم سامقانی، علیرضا حاتمی،‌ عطا الله رضایی، ساسان نیک نفس،‌ علی مطلبی، یاسین جمالی، و سعیده قربانعلی است.

به گفته این منبع مطلع که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود،‌ در این پرونده علی اصغر حسنی‌راد و همایون پرهیزکار به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور،‌ فعالیت تبلیعی علیه نظام، توهین به مقدسات، و توهین به رهبری مجموعا به ۳۳ سال زندان، و علیرضا حاتمی و یاسین جمالی نیز با همین عناوین اتهامی مجموعا به ۲۹ سال زندان محکوم شده‌اند.

بنا بر اطلاعات این فرد مطلع، امیرپورنگ سرمدی تهرانی، عطا الله رضایی، و ساسان نیک نفس به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور،‌ فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری مجموعا به ۲۴ سال زندان، مریم سامقانی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و‌ فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶ سال زندان، علی مطلبی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به ۵ سال زندان، و سعیده قربانعلی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و توهین به رهبری به ۳ سال زندان محکوم شده‌اند.

اتهامات وارده به این ۱۰ شهروند عموما اتهاماتی است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای سرکوب مخالفان در جریان دادرسی‌های ناعادلانه به کار می‌برد. ضمن این که به گفته این منبع مطلع، این افراد در حالی به اتهام اجتماع و تبانی محاکمه شده‌اند که اساسا «هیچ‌گونه اجتماعی صورت نگرفته است.»

لازم به ذکر است که این احکام توسط قاضی صلواتی، ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر و در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۹۹ با ارجاع پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا توسط قاضی زرگر تایید شده است و این افراد به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت اجتماعی از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و دو سال ممنوعیت خروج کشور نیز محکوم شده‌اند.

این منبع مطلع می‌گوید: «در حالی این احکام سنگین صادره شده است که این افراد در گذشته هیچ گونه سابقه کیفری نداشته‌اند؛ اما این سیاست جمهوری اسلامی ایران است که با مخالفان خود این‌گونه برخورد می‌کند و با صدور چنین احکامی مخالفان خود را سرکوب می‌کند.»

لازم به ذکر است که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع احکام، اشد مجازات برای این شهروندان قابل اجرا خواهد بود.

Sasan NikNafas, Activist
به اجرا درآمدن یک «حکم ناعادلانه» دیگر صادره توسط قاضی صلواتی؛ ساسان نیک‌نفس، فعال مدنی، به زندان منتقل شد
با تأیید حکم هشت سال زندان ساسان نیک‌نفس، فعال مدنی، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، این حکم به مرحله اجرا در آمده و آقای نیک‌نفس به زندان تهران بزرگ منتقل شده است. 

بر اساس اطلاعات موجود این  شهروندان خرداد ماه سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با اتمام بازجویی‌های خود پس از دستکم دو ماه، همگی این افراد به غیر از علی‌اصغر حسنی‌راد با تودیع وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. هرچند طی روزهای گذشته دو نفر از آنها به نام‌های عطا الله رضایی و ساسان نیک نفس بدون دریافت هرگونه ابلاغیه و با وجود شیوع و گسترش ویروس کرونا در ایران، جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان‌های لنگرود قم و تهران بزرگ منتقل شده‌اند.

عطاالله رضایی، شهروند ساکن قم
یک «حکم ناعادلانه» دیگر از قاضی صلواتی؛ یک فعال مدنی در قم به ۸ سال زندان محکوم شد
حکم هشت سال زندان عطاالله رضایی، فعال مدنی ساکن قم، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید شد. این حکم پیشتر توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شده بود و با تائید حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، آقای رضایی به زندان «لنگرود» قم منتقل شد.

لازم به ذکر است، این پرونده دارای ۱۲ متهم بوده است که به پرونده دو نفر از آنها به نام‌های خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه رسیدگی شده است. این افراد مجموعا به ۱۲ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند و از زمان بازداشت تا به امروز در زندان به‌سر برده‌اند.

هر دوی این قضات، یعنی هم قاضی صلواتی و هم قاضی مقیسه، توسط ایالات متحده به خاطر صدور احکام ناقض حقوق بشر تحت تحریم قرار گرفته‌اند و از بابت صدور احکام زندان طولانی برای منتقدان و فعالان سیاسی مشهور هستند. اغلب فعالان سیاسی و حقوقی در ایران می‌گویند که این قضات به جای اجرای روند قضایی، خواسته‌های بازجویان سپاه و اطلاعات را اعمال، و متهمان را به اشد مجازات محکوم می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا بارها برخوردهای خشونت آمیز رژیم جمهوری اسلامی با مردم ایران، از جمله فعالان مدنی، به بهانه‌های مختلف، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط عوامل رژیم را محکوم کرده است.

منبع:صدای آمریکا