PEZHVAKEIRAN.COM گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا
 

گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا
کیوان شکوری

ایالت مینه سوتا به مرکزیت شهر سنت پل در غرب میانه آمریکا می باشد که متشکل شده از بخشی از خاک اولیه ایالات متحده آمریکا ، بخشی از سرزمین بدست آمده از معامله لوئیزیانا که توماس جفرسون در سال ۱۸۰۳ از فرانسه خریداری و بخشی از سرزمینی که از بریتانیای کبیر در سال ۱۸۱۸  خریداری و در تاریخ ۱۱ مِی ۱۸۵۸ میلادی بعنوان سی و دومین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوسته است. طبق آخرین سرشماری، جمعیت این ایالت ۵.۶۳۹.۶۳۲ تن می باشد و ترکیب جمعیتی آن از ۷۹.۱ درصد سفید پوست، ۷.۰ درصد سیاه پوست، ۱.۴ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا ساکن در مینه سوتا، ۵.۲ درصد آسیای شرقی  ، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر ۵.۶ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها، ۲.۶ بقیه نژادها تشکیل شده است. بیشتر ساکنان اروپایی اولیه در این ایالت از مهاجران اسکاتلندی و آلمانی بوده اند و این ایالت کماکان به عنوان مرکز فرهنگی آمریکایی‌های آلمانی‌تبار و اسکاتلندی‌تبار باقی مانده‌ است.
نزدیک به شصت درصد ساکنان این ایالت در منطقه کلان‌شهری سینت پل-مینیاپولیس (معروف به شهرهای دوقلو) زندگی می‌کنند. مینیاپولیس از شهرهای این ایالت به همراه سنت پل بزرگترین مرکز اقتصادی غرب میانه آمریکا بعد از شیکاگو می‌باشد. این شهر زمانی به دلیل دارا بودن آسیاب‌های آبی فراوان پایتخت آسیاب‌های آبی دنیا نامیده می‌شد. مقر اصلی شرکت‌های بزرگ بسیاری مانند: تارگت، کارگیل بعنوان بزرگترین شرکت خصوصی جهان و یکی از ۱۲ شعبهٔ فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا (بانک مرکزی) در این ایالت قرار دارد. پارک ملی آیتاسکا مینه سوتا (دریاچه آیتاسکا) دومین پارک قدیمی ایالات متحده آمریکا و سرآب رود می‌سی‌سی‌پی نیز از مکان های دیدنی این ایالت می باشد.
باب دیلَن، خواننده، آهنگساز، شاعر، و نویسندهٔ آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶، شان دیوری با نام واقعی دارا دِیوَری کشتی‌گیر و بدن‌ساز  ایرانی الاصل، وینونا لورا هاروویتز بازیگر آمریکایی که با نام هنری وینونا رایدر شناخته و دوبار نامزد دریافت اسکار، شان ویلیام اسکات بازیگر آمریکایی، جیمز جرج جانوس معروف به جسی ونتورا  فرماندار سابق مینه‌سوتا و مجری برنامه تئوری توطئه با جسی ونتورا در شبکه کابلی TruTV آمریکا از شخصیت های مشهوری هستند که متولد این ایالت می باشند.
از سال ۱۸۶۰ که اولین دوره ریاست جمهوری در ایالت مینه سوتا بوده تا به کنون (جولای ۲۰۲۰) چهل دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزار شده است که از این تعداد ۱۹ دوره دموکرات ها، ۲۰ دوره جمهوری خواهان و یک دوره حزب ترقی خواه (Progressive Party) برنده آرای الکترال یا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت بوده اند.
برای بررسی دقیق این انتخابات بهتر است آن را به دو دوره تقسیم کنیم. دوره اول از سال ۱۸۶۰ الی ۱۹۲۸ میلادی که در این بازه زمانی ۱۸ رئیس جمهور انتخاب شده اند که از این تعداد ۱۷ تن جمهوری خواه و یک تن کاندیدای حزب ترقی خواه برنده و در دوره دوم از سال ۱۹۳۲ الی ۲۰۱۶ میلادی می باشد که در این بازه زمانی تعداد ۲۲ رئیس جمهور انتخاب شده اند. از این تعداد سه دوره جمهوری خواهان و ۱۹ دوره دموکرات ها برنده نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت شدند که ۱۱ دوره آن یعنی از سال ۱۹۷۶ الی ۲۰۱۶ میلادی دموکرات ها بطور یکنواخت برنده این انتخابات بوده اند. همانطور که آمار نشان می دهد در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ایالت مینه سوتا جمهوری خواهان با یک دوره اختلاف برتر از دموکرات ها و تا سالیان زیادی برنده بلامنازع این انتخابات بودند اما در نیمه دوم گرایش مردم تغییر کرده و آرای مردم بسوی دموکرات ها چرخش کردند.
در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مینه سوتا که به روش کاکس (Caucuses) برگزار شد در حزب دموکرات برنی سندرز با ۶۱.۶ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۸.۴ درصد آرا شد.
در حزب جمهوری خواه نیز مارکو روبیو با ۳۶.۵درصد آرا موفق به شکست نفر دوم یعنی تدکروز با ۲۹.۰ درصد آرا شد. شایان ذکر است که دونالد ترامپ در این انتخابات با ۲۱.۳ درصد آرا نفر سوم لیست جمهوری خواهان شد.
در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ حوزه انتخابیه مینه سوتا هیلاری کلینتون با ۴۶.۴ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۴.۹ درصد آرا شد و ۱۰ رای الکترال این ایالت را به سبد دموکرات ها ریخت.
از سال ۱۸۵۸ تا کنون تعداد ۴۴ سناتور برای ایالت مینه سوتا انتخاب شده است که از این تعداد ۲۶ تن جمهوری خواه، ۱۴ تن دموکرات، سه تن Farmer–Labor Party و یک تن مستقل (independent) بودند. البته از ۲۶ سناتور جمهوری خواه، دو تن در بیش از یک حزب  عضویت داشتند (multiple party affiliations)، سناتور Henrik Shipstead ابتدا از حزب  Farmer–Labor عضو سنا بود و بعدا عضو حزب جمهوری خواه شد و دیگری سناتور Daniel Sheldon Norton ابتدا از حزب  National Union Party به مجلس سنا راه یافت و مجددا با عضویت در حزب جمهوری خواه به کار خود ادامه داد.
همانطور که آمار نشان می دهد جمهوری خواهان دست برتر را در تاریخ انتخابات سنا در این ایالت داشته اند. برای اینکه بهتر بتوانیم تاریخچه این انتخابات را بفهمیم بهتر است که این انتخابات را به دو دوره تقسیم کنیم. دوره اول از سال ۱۸۵۸ الی ۱۹۴۹ میلادی می باشد که از ۲۷ سناتور منتخب ۲۱ تن جمهوری خواه، ۳ تن دموکرات و سه تن Farmer–Labor Party بودند. اما دوره دوم از سال ۱۹۴۹ الی ۲۰۲۰ میلادی می باشد که در آن ۱۷ سناتور انتخاب شدند که ۱۱ تن دموکرات، ۵ تن جمهوری خواه و یک تن مستقل بوده اند. از سال ۲۰۰۹ تا کنون دموکرات ها هر دو کرسی مینه سوتا در مجلس سنای آمریکا را از آن خود کرده اند.
Knute Nelson (۱۸۹۵-۱۹۲۳) از حزب جمهوری خواه با ۲۸ سال حضور در مجلس سنا و Henrik Shipstead (۱۹۲۳-۱۹۴۷) از حزب جمهوری خواه با ۲۴ سال حضور در سنا، با سابقه ترین سناتورهای این ایالت در مجلس سنا آمریکا بوده اند.
Amy Klobuchar و Tina Smith از حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر ایالت مینه سوتا در مجلس سنای آمریکا می باشند.
از سال ۱۸۵۸ الی جولای ۲۰۲۰ میلادی ۱۶۰ نماینده از ایالت مینه سوتا برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند که ۴۰ تن دموکرات، ۱۰۳ تن جمهوری خواه، ۲ تن حزب مردم (People's Party OR Populist Party) و ۱۵ تن Farmer–Labor Party بوده اند. یک تن از این نمایندگان در طول عمر خدمت خود در مجلس نمایندگان (multiple party affiliations) یعنی حزب خود را عوض کرده است. آقای Oscar Keller ابتدا جمهوری خواه مستقل بود (Independent Republican) و بعدا با حزب جمهوری خواه مجددا در انتخابات شرکت کرد.
همانطور که از آمار ارائه شده مشخص است، جمهوری خواهان در تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در حوزه مینه سوتا موفق تر بودند، بطور مثال از سال ۱۸۹۵ الی ۱۹۳۳ میلادی ۵۴ نماینده از این ایالت انتخاب شدند که فقط ۴ تن آنها دموکرات بودند و ۴۱ تن جمهوری خواه و ۹ تن از Farmer–Labor Party بودند.
با تمام مطالب ذکر شده در سال های اخیر گرایش مردم مینه سوتا در این انتخابات به دموکرات ها بیشتر شده است، بطوریکه در حال حاضر از هشت نماینده این ایالت پنج تن دموکرات و سه تن جمهوری خواه می باشند.
از سال ۱۸۵۸ تاکنون تعداد ۴۱ فرماندار در ایالت مینه سوتا انتخاب شده اند که از این تعداد ۲۶ تن از حزب جمهوری خواه، هفت تن از حزب دموکرات، چهار تن از حزب Minnesota Democratic–Farmer–Labor Party که وابسته به حزب دموکرات می باشند و به گونه ای می توان شاخه بومی حزب دموکرات در مینه سوتا دانست، سه تن از حزب Farmer-Labor، یک تن از حزب استقلال در مینه سوتا ( (Independence Party of Minnesota بودند.
همانطور که آمار نشان می دهد حزب جمهوری خواه در طول تاریخ این انتخابات، کاملا برتر از دموکرات ها و دیگر احزاب بوده اند. برای نمونه می توان از سال ۱۸۵۸ الی۱۸۹۹ میلادی را در نظر گرفت که بغیر از دو سال اول که فرماندار دموکرات سرکار بود، بقیه سال ها جمهوری خواهان صاحب اتاق فرماندار در فرمانداری مینه سوتا بودند. حتی مجموع همه فرمانداران از احزاب مختلف بسیار کمتر از فرمانداران جمهوری خواه می باشند. اما نکته قابل توجه این است که در این انتخابات نیز به مانند انتخابات سنا و مجلس نمایندگان در سال های اخیر گرایش مردم به دموکرات ها بیشتر شده است و از سال ۲۰۱۱ تاکنون هر دو فرماندار انتخاب شده از حزب دموکرات بوده اند.
Tim Walz از حزب دموکرات فرماندار حال حاضر ایالت مینه سوتا می باشد.
 
نتیجه: همانطور که آمار نشان می دهد، جمهوری خواهان بطور کلی در طول تاریخ انتخابات مینه سوتا برتر از دموکرات ها بوده اند، اما با توجه به اینکه دموکرات ها برنده ۱۱ دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری هستند و چرخش مردم به سمت دموکرات ها در سال های اخیر به نحوی که هر دو کرسی مینه سوتا در سنا و پنج کرسی از هشت کرسی این ایالت در مجلس نمایندگان و فرمانداری همه از آن دموکرات ها می باشد، نشان از دموکرات بودن این ایالت در حال حاضر دارد.
 
 
.
 

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]