PEZHVAKEIRAN.COM جزئیات جدید از حمله اسرائیل به انبار تسلیحات سپاه قدس در فرودگاه دمشق
 

جزئیات جدید از حمله اسرائیل به انبار تسلیحات سپاه قدس در فرودگاه دمشق
بابک تقوایی

pendent23-3.jpg
این تجهیزات نظامی روز قبل از حمله از فرودگاه مهرآباد به پایتخت سوریه ارسال شده بودند.

در ساعات پایانی روز دوشنبه ۳۰ تیرماه، سامانه‌های پدافند موشکی نیروی پدافند هوایی ارتش سوریه در دمشق و حومه آن فعال شدند تا با شلیک موشک‌های زمین به هوای خود از حمله هوایی اسرائیل جلوگیری کنند.

فیلم‌های تهیه‌شده توسط مردم محلی نشان می‌داد که در حداقل که این پدافند در دو مورد موفق به ساقط کردن موشک‌های کروز اسرائیلی شدند اما درنهایت نتوانستند از حمله هوایی جلوگیری کنند.

ساعاتی پس از این حمله هوایی، دیده‌بان حقوق بشر سوریه مدعی شد که پنج نفر از نیروهای ایرانی وابسته به سپاه قدس جانشان را از دست داده‌اند.

درنهایت مشخص شد که سه نفر از نیروهای حزب‌الله لبنان با نام‌های علی كامل محسن، محسن علی زيتون و نادر محمد الحلو در این حمله کشته شده‌اند.

متعاقباً به علت وجود تهدیدِ پاسخگویی نظامی سپاه قدس و حزب‌الله لبنان از طریق راکت‌پرانی به بلندی‌های جولان، مقامات اسرائیلی تصمیم به بستن حریم هوایی بر فراز این منطقه گرفتند تا در صورت بروز درگیری‌های نظامی پیش رو، هواپیماهای غیرنظامی به‌طور اشتباه توسط سامانه‌های پدافند هوایی ارتش اسرائیل ساقط نشوند.

اما جزئیات حمله اخیر نیروی هوایی اسرائیل به دمشق و اهداف منهدم‌شده چه بود و احتمال پاسخگویی حزب‌الله و سپاه قدس چقدر است؟

استفاده از موشک‌های کروز دلیله و راکت‌های رمپیج

حوالی ساعت ۱۰ شب به وقت محلی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه اقدام به شلیک موشک‌های زمین به هوای خود بر ضد اهدافی ناشناس بر فراز دمشق و حومه آن به‌خصوص منطقه الکسوه نمودند.

بر اساس فیلم‌های منتشرشده و تصاویر تهیه‌شده توسط مردم محلی از لاشه موشک‌های زمین به هوای شلیک‌شده، عمده موشک‌های پدافندی سوریه در آن شب از نوع ۵۷ئی۶ متعلق به سامانه‌های پنتسیر اس۱ئی هستند که برای هدف قرار دادن اهداف پروازی در ارتفاع پست چون موشک‌های کروز مناسبند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که نیروی هوایی اسرائیل از مهم‌ترین سلاح هوا به سطح خود، یعنی موشک‌های کروز دلیله برای نابودی اهداف خود در آن شب استفاده کرده است.

با توجه به توانایی سامانه‌های پدافندی سوریه چون پنتسیر اس۱ و اس۲ ساخت روسیه در ساقط کردن موشک‌های کروز دلیله، نیروی هوایی اسرائیل همچون گذشته به از میان برداشتن این تهدید از طریق انهدام رادارهای هشدار زودهنگام و حتی شماری از این سامانه‌های پدافندی پیش از شلیک موشک‌های کروز به فرودگاه دمشق دست زد.

در این راستا، تنها دقایقی پیش از برخورد موشک‌های کروز به اهداف خود، جنگنده‌های اسرائیلی با پرتاب موشک‌های ضد اهداف راداری بخشی از سامانه‌های پدافندی را از کار انداختند.

در جریان حمله اخیر، فیلمی از برخورد یک راکت نقطه‌زن هوا به سطح به یک هدف در حومه دمشق منتشر شد که نشان‌دهنده استفاده از راکت هدایت دقیق رمپیج توسط جنگنده‌های اف-۱۶آی اسرائیلی جهت انهدام حداقل یک سامانه پدافندی یا رادار مربوطه آن در حومه دمشق است.

اهداف مورد حمله نیروی هوایی اسرائیل

دقایقی پس از حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که این حمله سه نقطه مختلف از جمله الکسوه در جنوب دمشق را هدف قرار داده است اما تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده یک روز پس از این حمله هوایی نشانگر انهدام و یا آسیب شدید دو ساختمان مورد استفاده توسط سپاه قدس و حزب‌الله در فرودگاه بین‌المللی دمشق بود.  

پیش‌تر در بهمن‌ماه سال گذشته، نیروی هوایی اسرائیل ساختمان‌های مجاور این سوله را هدف قرار داده بود. به نظر می‌رسد که سوله منهدم‌شده محل نگهداری تسلیحاتی بوده است که به‌تازگی از فرودگاه مهرآباد تهران به دمشق منتقل شده بودند تا مورد استفاده سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش چون حزب‌الله لبنان قرار بگیرند.

با یک بررسی ساده در آرشیو وب‌سایت فلایت رادار ۲۴ به‌راحتی می‌شود فهمید که روز قبل از این حمله هوایی، یک فروند بوئینگ ۷۴۷-۲۸۱سی شرکت هواپیمایی فارس ایر قشم با شماره ثبت کشوری EP-FAB و با شماره پرواز کیو اف زد ۹۹۵۰ از فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه بین‌المللی دمشق پرواز کرده بود.

بیش از سه سال است که دو فروند بوئینگ ۷۴۷ این شرکت همواره جهت حمل تسلیحات متعلق به سپاه قدس استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است وظیفه نگهداری و به پرواز درآوردن هواپیماهای این شرکت بر عهده شرکت هواپیمایی ماهان است.

نگرانی اسرائیل از پاسخ حزب‌الله

در اغلب موارد، به علت نبود تسلیحات مناسب و همچنین ترس از ادامه درگیری نظامی با اسرائیل، سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش چون حزب‌الله لبنان و سوریه از پاسخگویی به حملات نیروی هوایی اسرائیل به مواضعشان در سوریه خودداری کرده‌اند.

اما در حداقل دو مورد این پاسخگویی صورت گرفته آن‌هم از طریق شلیک راکت‌های غیر هدایت‌شونده از جنوب و جنوب غرب سوریه به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل در بلندی‌های جولان که در همه موارد موفقیت‌آمیز نبوده است که علت آن حضور سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین و همچنین پاتریوت فرماندهی پدافند هوایی اسرائیل در این منطقه است.

به جهت جلوگیری از ساقط شدن احتمالی هواپیماهای غیرنظامی بر فراز بلندی‌های جولان، اداره هواپیمایی غیرنظامی اسرائیل اطلاعیه‌هایی جهت منع پرواز این هواپیماها بر فراز این منطقه منتشر کرد. تنها دقایقی پس از حمله نیروی هوایی اسرائیل به دمشق، این اداره یک اطلاعیه صادر کرد که بر اساس آن حریم هوایی بر فراز بلندی‌های جولان واقع در شرق رود اردن از ارتفاع پنج هزار پا به بالا از ساعت ۲۱ به‌وقت گرینویچ روز ۲۰ ژوئیه به مدت ۱۱ روز تا ساعت ۲۱:۵۹ روز یک اوت بسته خواهد بود.

متعاقباً تیپ ۱۳ پیاده ارتش دفاعی اسرائیل موسوم به جولانی به همراه اسکادران ۱۱۳ نیروی هوایی اسرائیل مجهز به هلیکوپترهای تهاجمی اِی اِچ-۶۴دی ساراف در آماده‌باش کامل قرار گرفتند تا در صورت پاسخگویی نظامی حزب‌الله و سپاه قدس به حمله نیروی هوایی اسرائیل اقدام به محافظت از پایگاه‌ها و سایت‌های دیده‌بانی اسرائیل در این منطقه و همچنین غیرنظامیان ساکن در روستاهای منطقه جولان نمایند.

علاوه بر آن‌ها، اسکادران ۱۰۹ نیروی هوایی اسرائیل واقع در پایگاه هوایی رمات دیوید نیز همچون گذشته مأموریت حمله به نیروهای سپاه و حزب‌الله در نزدیکی مرز با جولان را در صورت درگیری نظامی بر عهده خواهد داشت.

برای نگارنده مشخص نیست که چه محموله‌ای در حمله هوایی اخیر اسرائیل در فرودگاه بین‌المللی دمشق نابود شده است اما با توجه به میزان خرابی‌ها و شدت کم انفجارهای ثانویه پس از آن این محموله حاوی تسلیحات نظامی بوده است و نه مهمات.

لازم به ذکر است علاوه بر این تسلیحات، دو ساختمان مورد استفاده سپاه قدس در این فرودگاه مورد هدف واقع شده و به شدت آسیب دیده‌اند. بی‌شک نیروهای حزب‌الله لبنان که جانشان را در این حمله هوایی از دست داده‌اند درون این ساختمان‌ها کشته شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که سران جمهوری اسلامی حاضر خواهند بود تا اجازه پاسخگویی نظامی به این حمله اسرائیل را صادر کنند یا خیر. اما در صورت صدور چنین اجازه‌ای، حمله متقابل سپاه قدس نه‌تنها باعث آسیب رساندن به نیروی دفاعی اسرائیل نمی‌شود بلکه باعث وارد آمدن تلفات بیشتری به سپاه و حزب‌الله در حملات تلافی‌جویانه اسرائیل خواهد شد.

منبع:ایران اینترنشنال


فهرست مطالب بابک تقوایی در سایت پژواک ایران 

*درباره تلاش جمهوری اسلامی جهت ممانعت از پیوستن ارتش به قیام سراسری چه میدانیم؟  [2022 Oct] 
*انهدام تونل‌هایی که سپاه برای مرکز تحقیقات دفاعی سوریه ساخته بود  [2022 May] 
*دستگیری اعضای سپاه توسط نیروی دلتا ارتش آمریکا در عراق  [2022 Apr] 
*رژه نیروی هوایی ارتش تنها با پنج فروند جنگنده!  [2022 Apr] 
*چرا خلبانان جنگنده‌ای که در تبریز سقوط کرد بیرون نپریدند؟  [2022 Feb] 
*تلاش ترکیه برای بهبود روابط با اسرائیل از راه نمایش دشمنی با رژیم جمهوری اسلامی ایران   [2022 Feb] 
*چرا و چگونه پهپادهای آمریکایی قاسم سلیمانی را شکار کردند؟   [2022 Jan] 
*آیا نیروی هوایی ارتش ایران صاحب جنگنده های فوق پیشرفته سوخو-۳۵ مصری خواهد شد؟  [2021 Dec] 
*تضعیف سه‌برابری توان رزمی ارتش ایران در نتیجه چپاول بودجه توسط سپاه  [2021 Dec] 
*چرا خمینی و خلخالی از شهریار شفیق وحشت داشتند و دستور ترور او را صادر کردند؟  [2021 Dec] 
* بسته‌های برنج ایرانی یا محموله سلاح، اسرائیل چه چیزی را در لاذقیه منهدم کرد؟  [2021 Dec] 
*اشباح ۵۳ساله نیروی هوایی ارتش در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰  [2021 Dec] 
*تازه‌ترین نمونه استفاده جمهوری اسلامی از اخبار جعلی برای بی‌اعتبار کردن منتقدان  [2021 Nov] 
*خرید مخفیانهٔ هواپیماهای تشریفاتی توسط شرکت وابسته به خامنه‌ای  [2021 Aug] 
*چگونه سپاه پاسداران در پوشش حمل مسافر هواپیماهای ترابری‌اش را افزایش می‌دهد؟   [2021 Aug] 
*چرا خبر بمبگذاری در پارک ملت تهران جهت انهدام یک ساختمان دولتی ساختگی بود؟  [2021 Jul] 
*نیروی هوایی ارتش؛ یاری‌رسان قربانیان بی‌آبی یا سرکوبگر آنها؟  [2021 Jul] 
*سپاه بار دیگر به یک هدف اشتباه حمله کرد   [2021 Jul] 
*فرماندهان معتمد خامنه‌ای چگونه نیروی دریایی ارتش را به ورطه نابودی کشانده‌اند؟  [2021 Jun] 
*صندلی‌های پران غیر استاندارد جان دو خلبان دیگر نیروی هوایی ارتش را گرفت   [2021 Jun] 
*بمب‌هایی که بنا بود تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار دهند، تونل‌های حماس را منهدم می‌کنند!  [2021 May] 
*دلیل قدرت‌نمایی نیروی دریایی سپاه و ارتش برای نیروی دریایی آمریکا   [2021 May] 
*آندره میلن، نظریه پرداز توطئه کیست و ادعای او در رابطه با پرواز 752 اوکراینی چقدر صحیح است؟  [2021 Apr] 
*چه بلایی بر سر بویینگ ۷۳۷ ارمنی حین عبور بر فراز ایران آمده است؟   [2021 Feb] 
*چگونه جمهوری اسلامی بال‌های «هما» را شکست؟   [2021 Feb] 
*حمله راکتی «شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس» به محل استقرار نیروهای آمریکایی  [2021 Feb] 
*چگونه میراث شاه در جنگ با عراق از آسمان ایران محافظت کرد   [2021 Feb] 
*چگونه سپاه اف-۱۴ نیروی هوایی ارتش را به اشتباه ساقط کرد   [2021 Jan] 
*حمله به تاسیسات ساخت راکت سپاه و کتائب حزب‌الله در جرف الصخر   [2021 Jan] 
* محافظان گمنام وطن و مدافعان پرآوازۀ حرم   [2020 Oct] 
*آذربایجان و تهدید منافع ملی ایران در دریای خزر ایران و آذربایجان در سال‌های گذشته دست‌کم یک‌بار تا آستانه درگیری نظامی پیش رفته‌اند [2020 Oct] 
*آیا پهپادهای سپاه می‌توانند ناوگان دریایی آمریکا را تهدید کنند؟  [2020 Sep] 
*عملکرد فرماندهان سپاه در جنگ؛ بی‌تجربه و ناتوان اما پرادعا   [2020 Sep] 
*انتقام و کمان-۹۹، پاسخی غافلگیرکننده به دیکتاتور بغداد  چگونه نیروی هوایی ارتش معادلات صدام را به هم زد [2020 Sep] 
*ادعای دروغ مدیران دفاعی جمهوری اسلامی با اعتراض شرکت نظامی روسی روبه‌رو شد  [2020 Sep] 
*تخریب نمادهای عقاب در پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش فصل جدیدی از مبارزه جمهوری اسلامی با تاریخ ارتش ملی ایران آغاز شده است [2020 Aug] 
*سبقت کشورها برای کمک‌رسانی به لبنان؛ سهم ایران چقدر است؟ ایران در روزهای گذشته چهار محموله بزرگ به بیروت ارسال کرده است [2020 Aug] 
*جزئیات جدید از حمله اسرائیل به انبار تسلیحات سپاه قدس در فرودگاه دمشق   [2020 Jul] 
*پشت پرده پنهان‌کاری جمهوری اسلامی در باره انفجار نطنز «عامل حمله پهپادهای ناشناس بودند» [2020 Jul] 
*انفجار در قلبِ صنایع موشکی ایران در خجیر   [2020 Jun] 
*نقش‌آفرینی پایگاه شکاری نوژه همدان در جنگ لیبی   [2020 Jun] 
*رازهای ناگفته از سانحه شناور کنارک، فاجعه‌ای در خفا   [2020 May] 
*هواپیماهای تشریفاتی ماهان در خدمت فرماندهان سپاه قدس   [2020 Apr] 
*جنگنده‌های آمریکایی که در حمله احتمالی به سپاه شرکت می‌کنند   [2020 Apr] 
*هدایای چندین میلیون دلاری ماهان به صنعت هوایی ونزوئلا و سوریه   [2020 Mar] 
*هما در آستانه صعود یا در حال سقوط؟  [2016 Oct]