PEZHVAKEIRAN.COM جای خالی جان بولتون در گردهمایی مجاهدین خلق
 

جای خالی جان بولتون در گردهمایی مجاهدین خلق
بهروز ریحانی

شورای ملی مقاومت ایران طی اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد «گردهمایی سالانه مقاومت ایران با اتصال ۳۰ هزار نقطه در ایران و اشرف ۳ در آلبانی و در بیش از ۱۰۰ کشور د ۵ قاره جهان و با حضور ۱۰۰۰ شخصیت از رهبران سیاسی، پارلمانترها و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و مذهبی برگزار شد.»

گردهمایی مجاهدین خلق، البته بسیار شکیل و حرفه‌‌ای برگزار شد و مانند همیشه سخنرانی‌ها و صحبت‌های شنیدنی، به ویژه در رابطه با حکومت جمهوری اسلامی و آینده ایران بیان شد.

اما ما هرچه ۱۰۰۰ شخصیت مورد ادعای مجاهدین را بالا و پایین کردیم، روی چهره‌‌ها زوم کردیم، ۵ قاره جهان، به ویژه آمریکا، ۳۰ هزار نقطه در جهان را گوگل کردیم، نتوانستیم جان بولتون یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های حاضر در مراسم ‌های پیشین مجاهدین را پیدا کنیم! چه بر سر مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد آمده ؟ چه گناهی مرتکب شده که مورد غضب مجاهدین خلق قرار گرفته است؟

برای یافتن پاسخ و دلیل غیبت جان بولتون، با اجازه از «تنها آلترناتیو دمکراتیک» و «حق‌شناس»، ابتدا جای خالی ایشان را با نقل سخنانی از او در مراسم‌های مجاهدین خلق یادآوری می‌کنیم.

جان بولتون در گردهمایی سالانه مجاهدین در ۱۰ تیرماه ۱۳۹۶ در ویلپنت پاریس گفت: «رفتار این رژیم (آخوندی) هیچ تغییری نکرده است،‌ تنها راه همانا تغییر این رژیم می‌باشد و ما حاضران در این جمع سال ۲۰۱۹ (زمستان ۱۳۹۷) را در تهران جشن خواهیم گرفت»

جان بولتون در مراسم نوروز ۱۳۹۶ «با ابراز خوشحالی از انتقال امن مجاهدین به آلبانی گفت: «یقین دارم در ایران آزاد با هم ملاقات خواهیم کرد. رژیم ایران مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند. من سالهاست مجاهدین را می‌شناسم و به دقت آن‌ها را دنبال کرده‌‌ام، این همان گفتمان است (ه گفتمان مجاهدین) که ایران به آن نیاز دارد.»

می‌توان ده‌‌ها نقل قول از سخنرانی‌ها و پیام‌های جان بولتون در مراسم‌های مجاهدین آورد. به طور واقع او از سرسخت‌ترین مدافعان سرنگونی تمامیت حکومت آ‌خوندی بود و هست.

اما عدم حضور جان بولتون وقتی بیشتر سؤال برانگیز می‌شود که دوتا از سخنرانان و شرکت‌کنندگان در این مراسم رودی جولیانی و بیل ریچاردسون حضور داشتند.

این دو برخلاف جان بولتون که مواضع سرسختانه‌ای بر علیه جمهوری اسلامی داشته و دارد، با آخوندها بده بستان داشته و دارند. دفتر وکالت جناب جولیانی وکالت رضا ضراب، کار چاق‌کن آخوند‌ها، دلال دورزدن تحریم‌ها برعلیه رژیم را به عهده داشت و در عین حال رابطه صمیمانه‌‌ای هم با مجاهدین خلق داشت. پول چه کارها که نمی‌کند.

بیل ریچاردسون همراه با ظریف و در مراسم سالانه مجاهدین

شخصیت بعدی، جناب بیل ریچاردسون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد( دقیقا همان شغلی که جان بولتون داشت) است. چند هفته پیش فاش شد که ایشان شخصیت کلیدی و اصلی در آزاد‌کردن بعضی از گروگان‌‌های آمریکایی در ایران بود و برای رسیدن به مقصود چندین ملاقات با جواد ظریف و معاونش عراقچی داشته است. در معامله‌ای که ریچاردسون ترتیب آن را داد آمریکا هم چند زندانی مجرم رژیم را آزاد کرد. حال سؤال این است که چرا سرسخت ترین شخصیت سیاسی برعلیه رژیم آخوندی از لیست مدعوین مجاهدین خلق در گردهمایی جهانی‌شان خط خورده است؟‌

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید گفت ، جان بولتون در دورانی که مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بود یکی از خواسته‌‌هایش برخورد قاطع و محکم با رژیم آخوندی بود. او مصرانه از رئیس جمهور آمریکا می‌خواست  و تأکید می‌کرد که هرگونه معامله و مراوده با آخوند‌ها غلط می‌باشد و به درستی پای می‌فشرد که جمهوری اسلامی فقط زبان زور و قدرت را می‌فهمد. بعد از برکناری یا استعفای جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، دونالد ترامپ به صراحت گفت ، جان بولتون می‌خواست من وارد درگیری و جنگ با چند کشور از جمله رژیم آخوندی شوم.

البته نگارنده مخالف هرگونه دخالت نظامی در ایران هستم و حکومت جمهوری اسلامی باید فقط توسط مردم ایران سرنگون شود اما مجاهدین خلق مواضع قاطع جان بولتون را مرتب سرتیتر رسانه‌ها و سایت‌های خود می‌کردند. وقتی جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا شد قند تو دلشان آب شد و همین خوشحالی زاید‌الوصف را به هواداران و اعضای شورای ملی مقاومت منتقل می‌کردند.

بیل ریچاردسون و رودی جولیانی همراه با مریم رجوی

حال چه شده است که یک چنین شخصیتی مورد بی‌مهری رهبری مجاهدین قرار گرفته و او را که به لحاظ سابقه شغلی در دولت‌های پیشین و حال آمریکا پست‌های حساس و بالایی داشته و از نظر جایگاه سیاسی و شغلی از اکثریت «۱۰۰۰ شخصیت» دعوت شده به مراسم مجاهدین برتر می‌باشد را حذف کرده‌اند؟ انگار نه انگار این بیچاره جان بولتون نبوده که ده‌ها عکس و ویدئو با مریم رجوی داشته است؟

جواب کوتاه به این سوالات را باید در اخلاق و سیاست مجاهدین یافت. آن‌ها نان به نرخ روز می‌خورند و علیرغم هر ادعایی شدیداً تابع تعادل قوا و قدرت هستند.

جان بولتون با نوشتن خاطراتش در یک کتاب و با زیرسؤال بردن سیاست‌ها،‌ اخلاقیات، رفتارها و ... دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا (به درستی و نادرستی مطالب کتابش کاری نداریم) شدیداً مورد غضب رئیس جمهور آمریکا و کاخ سفید قرار گرفت. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا او را خائن خطاب کرد و مطالب کتابش را اباطیل و دروغ و تأسف‌آور و خطرناک دانست. این‌جاست که رهبری مجاهدین به خوبی می‌داند که دعوت از جان بولتون یعنی دهن کجی و سرشاخ شدن با حلقه اصلی قدرت حاکم در آمریکا‌،‌ این چیزی نیست که مسعود رجوی خواهان آن باشد.

مریم رجوی در سخنرانی‌‌اش در گردهمایی سالانه مجاهدین سه تعهد را به عهده گرفت. در تعهد سوم گفت: «ما در پی دستیابی به قدرت به هر قیمت نیستیم، مادر پی برقراری آزادی و عدالت و برقراری یک جمهوری دمکراتیک، غیرمذهبی و غیر اتمی هستیم».

اگر واقعاً مجاهدین خلق «در پی دستیابی به قدرت به هر قیمت نیستند» پس چرا جان بولتون را برای گردهمایی شان دعوت نکرده‌‌اند؟ آیا غیر از این است که از قضا به قدرت حاکم و اصلی در کاخ سفید آمریکا چشم دوخته‌اند؟ حاکم کنونی در آمریکا دونالد ترامپ است. شرکت جان بولتون در مراسم مجاهدین خلق به این مفهوم است که ایشان کماکان نزد مجاهدین همان جایگاه ویژه قبل را دارد.

رهبری مجاهدین به خوبی می‌داند که نشستن رودی جولیانی وکیل شخصی رئیس جمهور آمریکا در کنار جان بولتون که مغضوب دونالد ترامپ است پیام سیاسی خطرناکی برای مجاهدین خواهد داشت و از تبعات و عواقب آن بخوبی آگاه می‌باشند.

مسعود رجوی می خواهد این پیام را به ترامپ بدهد که «دشمن تو، دشمن من هم هست» می‌خواهد جان بولتون باشد یا هرکس دیگر.

مجاهدین، نیروی حق‌ناشناسی هستند. یک نمونه بارز آن برخورد کنونی آن‌ها با باراک اوباما و دولت اوست. بعد از اشغال عراق توسط دولت بوش پسر، علیرغم این که روزانه دولت جمهوری خواه بوش را حلوا حلوا می‌‌کردند، اما نه بوش پسر و نه وزیرخارجه او،‌ خانم کاندولیزا رایس حاضر نشدند مجاهدین خلق را که به ناحق در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفته بودند از لیست خارج کنند. اما در دوران باراک اوباما،‌ نه تنها هیلاری کلینتون به دستور اوباما آن‌ها را از لیست تروریستی خارج کرد بلکه بعد از آن با دولت آلبانی وارد گفتگو شد تا انتقال تمام مجاهدین به آلبانی را فراهم کند. در اسفند ۱۳۹۰ هیلاری کلینتون وزیرخارجه دولت اوباما به صراحت در جواب سوال در مورد مجاهدین در  کنگره آمریکا گفت:‌

«با توجه به تلاش‌ها برای جابه‌جايی ساکنان (اردوگاه اشرف)، همکاری مجاهدين خلق برای بستن صلح آميز و موفقيت آميز اردوگاه اشرف، پايگاه اصلی شبه نظامی مجاهدين خلق، يک عنصر کليدی در هرگونه تصميم گيری در خصوص وضعيت سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروه های تروريستی خارجی است.»

https://www.radiofarda.com/a/o2_us_mek_fto_list/24500672.html

کلینتون تأکید داشت اگر مجاهدین قبول کنند و بخواهند از عراق خارج شوند دولت آمریکا آن‌ها را از لیست تروریستی خارج خوهد کرد و این کار را کرد. حتی جان بولتون نیز در گفتگو با فاکس نیوز به این واقعیت اشاره کرد.

اما با آمدن دولت جدید آمریکا، تا دلتان بخواهد فحش و فضیحتی نیست که نثار اوباما و دولتش نکنند. هرچند دولت اوباما بعضی از سیاست‌هایش در رابطه با جمهوری اسلامی برخلاف مصالح مردم ایران بود اما دولت او بود که مجاهدین را از لیست تروریستی بیرون آورد، همان برچسبی که مسعود رجوی سالیان سال تکرار می‌کرد که ماندن مجاهدین در لیست تروریستی دولت آمریکا یکی از اصلی‌ترین موانع و سدهای سرنگونی رژیم است. (هرچند ۸ سال و نیم از خارج کردن نام مجاهدین از لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا می‌گذرد و از قرار معلوم اصلی‌ترین مانع برای سرنگونی رژیم از دید مسعود رجوی بایستی رفع شده باشد.)

مریم رجوی در عین حال با بیان این که «ما در پی دستیابی به قدرت به هر قیمت نیستیم» شکسته نفسی می‌فرماید. مسعود رجوی در سال ۱۳۵۹ در مصاحبه‌ای در رابطه با سازمان پیکار در نشریه مجاهدین شماره ۱۱۴ به درستی به نقل از لنین گفت مسئله اصلی هر انقلابی، کسب قدرت سیاسی است. معلوم نیست چرا مریم رجوی همیشه تأکید دارد که «در پی دستیابی به قدرت نیست» پس جنگ و مقاومت‌تان با رژیم آخوندی بر سر لحاف ملاست؟

بهروز ریحانی ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب بهروز ریحانی در سایت پژواک ایران 

*«زینت‌المجالس» مجاهدین خلق  [2024 Mar] 
*دست‌های چه کسی پشت حملات حماس بود و چرا؟  [2023 Oct] 
*میوه چینی مجاهدین خلق از اعدام «بچه‌های ایران»  [2023 May] 
*یاسمین پهلوی ابوعطا میخواند  [2023 Jan] 
*لالا لالا دیگه بسه گل لاله  [2022 Dec] 
* نقش اصلاح طلبان خامنه ای در انقلاب ۱۴۰۱  [2022 Oct] 
*روایت مرگ ها در قیام ۱۴۰۱  [2022 Oct] 
*قیام ۱۴۰۱مهسا/ چه باید کرد؟  [2022 Oct] 
*ما همه مهسا هستیم  [2022 Sep] 
*آنشلوس اواکراینی ولادیمیر پوتین  [2022 Feb] 
*نعل وارونه زدن مسئول کمیسیون شورای ملی مقاومت  [2021 Dec] 
*سیاست‌های فاجعه بار آمریکا در خاورمیانه  [2021 Aug] 
*سایت‌های مجاهدین خلق، مملو از نشیمنگاه سعید بهبهانی   [2021 Aug] 
*ممنوع‌الخروج   [2021 Aug] 
*خروش خوزستان زرخیز، استیصال ولی فقیه   [2021 Jul] 
*محاکمه یک بازجو و شکنجه‌گر، سؤال از سازمان مجاهدین  [2021 Jun] 
*ترور محس فخری‌زاده و قوانین بین‌الملل   [2020 Nov] 
*شجریان مرغ سحر ایران زمین جاودانه شد  [2020 Oct] 
*حرافی‌های حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل  [2020 Sep] 
*جمهوری اسلامی چرا نوید افکاری را اعدام کرد   [2020 Sep] 
*جای خالی جان بولتون در گردهمایی مجاهدین خلق   [2020 Jul] 
*آخوند خودکشی نمی‌کند   [2020 Jun] 
*پرویز خزایی، دیپلمات سابق فتوای قتل صادر می‌کند  [2020 May] 
*« زندگی کرونایی، انسانها و حیوانات»  [2020 Apr] 
*تحلیلی ازسخنان خامنه ای در نماز جمعه  [2020 Jan] 
*کشتار مسافرین هواپیمایی غلط کردن خامنه ای   [2020 Jan] 
* قاسم سلیمانی «شربت شهادت سر کشید»  [2020 Jan] 
*یک پیام   [2019 Dec] 
*بازداشت یک جنایتکار در سوئد؛ همدستی شورای ملی مقاومت با آخوندها ‏  [2019 Nov] 
*چرا نباید اموال عمومی را تخریب کرد   [2018 Jan] 
*قیام‌های ایران زمین / ویژگی‌های آن   [2018 Jan] 
*مصطفی تاجزاده و «نوار آیت‌الله منتظری»   [2016 Aug] 
*«مسعود رجوی زنده است»  [2016 Jul] 
*گل بود به سبزه نیز آراسته شد   [2016 Jan] 
*موشک باران مجاهدین خلق و دیپلمات «کافه گرانده»  [2015 Nov] 
*تعامل و تقابل وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی  [2015 Apr] 
*«امانتداری» مالی- اخلاقی «تنها آلترناتیو»  [2015 Jan] 
*«بچه‌ام راحت شد»  [2014 Oct] 
*«ارتش اسرائیل باید جایزه نوبل دریافت کند»  [2014 Jul] 
*«نظام جنایت، به یاد غلامرضا خسروی»  [2014 Jun] 
*«نعلین وارونه»  [2014 Feb] 
*تنها آلترناتیو و موزیک رپ  [2014 Jan] 
*توافق هسته‌ای در ژنو یادآور پیمان مونیخ  [2013 Nov] 
* فتواهای سایت آفتابکاران و گرداننده‌ی آن   [2013 Oct] 
*اشتباه تاکتیکی نظام، خطای استراتژیک آمریکا  [2013 Oct] 
*کشتار مجاهدین خلق، سکوت سبزهای وطنی  [2013 Sep] 
*قتل‌عام مجاهدین خلق، هماهنگی کامل  [2013 Sep] 
*«روز از نو روزی از نو»  [2013 Aug] 
*تحلیف حسن روحانی و حضور یک «ولگرد بیکار»  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال – بخش آخر  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال – بخش دوم  [2013 Jul] 
*گیرافتادن در تونل اتمی آخوندها  [2013 Jul] 
*تحولات مصر و دیپلماتی که سربالایی می‌رود  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال (بخش اول)  [2013 Jun] 
*حسن روحانی و دولت‌های غربی  [2013 Jun] 
*«کوه موش زائید»  [2013 Jun] 
*خامنه‌ای «ما بین سه صندلی»  [2013 Jun] 
*بی مایه فطیر است چند نکته- یک پیشنهاد [2013 Jun] 
*«انتخابات مهندسی شده»  [2013 May] 
*تمام قد شورای ملی مقاومت ایران  [2013 May] 
*«امانت داری مجاهدین خلق»  [2013 Jan] 
*لالایی شش ماده‌ای جمهوری اسلامی برای سوریه  [2012 Dec] 
*یک شاخه‌ی گل به یاد ستار  [2012 Nov] 
*چندگانگی سیاست‌های وزارت امور خارجه آمریکا   [2011 Jul] 
*«بگذار صد گل بشکفد»  [2011 Jul] 
*پیام یأس یکی از سخنگویان شورای ملی مقاومت   [2011 Feb] 
*دیگ به دیگ میگه روت سیاهه  [2011 Feb] 
*رعناي آواز ايران  [2010 Oct] 
*"موافقی که معاند شد"   [2010 Apr] 
*اصلاح‌طلبان خوش‌نشین، تشویق و تحریک به آدم‌ربایی  [2010 Mar] 
*"حکومت وحشت یا وحشت حکومتی   [2010 Feb] 
*"توصیه هایی به دکتر کریم قصیم-2-"  [2010 Jan] 
*"توصیه هایی به دکتر کریم قصیم- 1-"  [2010 Jan] 
*میرحسین موسوی شش ماه بعد از انتخابات  [2010 Jan] 
*نوبل صلح ، اوباما ، ایران  [2009 Oct] 
*یک مقایسه ، یک سؤال  [2009 Aug] 
*هشدار به فعالین حقوق بشری و سیاسی  [2009 Aug] 
*هشدار به فعالین حقوق بشری و سیاسی  [2009 Jul] 
*شاخ شکسته  [2009 Jul] 
*نماز جمعه ، پرده ماقبل آخر  [2009 Jul] 
*چه شد ؟ چه میشود ؟ (2)  [2009 Jun] 
*چه شد ؟ چه میشود ؟ (1)  [2009 Jun] 
*چاقو دسته خودش را نمی برد  [2009 Jun]