آرایش عزا: از شمال تا جنوب تهران!

 
آرایش عزا پدیده‌ای است که چند سالی است حسابی شایع شده است. این گزارش مروری است بر هزینه این نوع آرایش در مناطق مختلف تهران و مشتریان این خدمات و مراسم مختلفی که این نوع آرایش‌ها در آن انجام می‌شود. از خلال این گزارش می‌توان تحولاتی را رصد کرد که زیر پوست جامعه ایران در حال رقم خوردن است.
 
  ۲۶ تير ۱۳۹۹
 
روضه با آرایش ۲ میلیونی و چادر ۱۰۰ میلیونی

دیدارنیوز- مرضیه حسینی: زندگی روزمره ما عرصه تجربه تغییرات و تحولات جدید اجتماعی است. تحولاتی که در خصوص برخی از پدیده‌ها بسیار جالب است. تغییر در مناسک مرگ به صورت خاص و آداب و مفهوم عزاداری به صورت خاص از جمله این پدیده‌های جالب است. این تغییرات از آداب برگزاری مراسم‌های عزا گرفته تا پوشش، آرایش و نوع عزاداری افراد شرکت کننده در مراسم به ویژه در کلان شهر‌ها نشان از تحولی جدی دارد که در هر جامعه‌ای متاثر از شرایط فرهنگی و قالب زندگی روزمره مردم به شکلی متفاوت خود را نشان می‌دهد.

آرایش و شنیون روضه و سفره بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

به سراغ آرایشگاه‌های زنانه در مناطق مختلف تهران می‌روم تا از آن‌ها در خصوص آرایش با تم عزا بپرسم. اولین آرایشگاه یکی از معروف‌های تهران در سعادت آباد است. 

_ می‌خواستم برای پنج نفر نوبت آرایش تم عزا بگیرم شما پذیرش دارید؟

_ مراسمتان چه جور عزاداری است؟ یعنی خاکسپاری، چهلم، سال، بزرگداشت یه فرد فوت شده است یا مراسم روضه و دعا؟

_ ببخشید متوجه نشدم مگر برای روضه و دعا هم آرایش می‌کنند؟

_ بله! اتقاقا تعداد مشتری‌هایی که برای آرایش روضه خوانی، پهن کردن سفره ها، ختم صلوات و مراسم دعا مراجعه می‌کنند از کسانی  که برای شرکت در مراسم مرگ کسی وقت آرایش و شنیون می‌گیرند بیشتر است. 

_ یعنی مثلا چه خانم‌هایی مراجعه می‌کنند و چه نوع آرایشی می‌خواهند؟

_ خوب مسلما خانم‌های مذهبی و به بسیار پولدار هستند، مراسم روضه یا سفره‌ای که آن‌ها پهن می‌کنند با تصوری که شما از سفره و دعا در مسجد یا منزل مادرتان دارید بسیار متفاوت است. این مراسم‌ها به جز حضور یک روضه خوان که او هم بسیار خوش پوش و شیک است، شباهتی به روضه‌ای که شما تا به حال دیده اید ندارد.
 
در واقع یک مهمانی بسیار بسیار مجلل است. با غذا‌ها و پذیرایی‌های آنچنانی که با شرکت فامیل‌ها و دوستان میزبان برگزار می‌شود. در مراسم همه خانم‌ها لباس‌های مخصوص مراسم و بسیار شیک و گران قیمت حضور دارند و با آرایش و حتی شنیون حجاب‌دار در مراسم حاضر می‌شوند. یعنی برای بعضی‌ها ما با تور، گیپور، گیره و کلاه شنیون‌های محجبه درست می‌کنیم که عمدتا مختص خانم‌های ۳۵ تا ۷۰ ساله است، خانم‌های جوان‌تر شنیون مو می‌کنند و در مهمانی- چون اغلب زنانه است مقنعه و چادر خود را درمیاورند. چون آرایش و شنیون تم عزا دقیقا همان چیزی است که برای عروسی ارئه می‌شود فقط رنگ‌های به کار رفته متفاوت است، قیمت نیز همان است.
 
یعنی یک آرایش معمولی با شنیون معمولی ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد و آرایش و شنیون وی آی پی که با گریم انجام می‌شود بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرج دارد. البته برای این خانم‌هایی که من می‌شناسم و میدانم تا چه حد پولدار هستند، این پول‌ها پولی نیست. بعضی از آن‌ها حتی به آرایشگاه هم نمی‌آیند! در واقع کسر شانشان می‌دانند که بیاینند و اینجا منتظر بمانند، زنگ می‌زنند، آرایشگر و شنیون کار به منزلشان می‌رود؛ که در آن صورت هزینه کل کار تا ۲ تومان هم می‌رسد.

در خصوص آرایش مراسم مرگ یا چهلم و بزرگداشت هم همین است. شاید برایتان جالب باشد پیش می‌آید که به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند احتمالا فلان روز فلانی بمیرد و بخواهیم مراسم بگیریم، می‌خواهیم از همین الان نوبت بزنیم. آرایش و شنیون این گروه همان قیمت است و به صورت کامل انجام می‌شود، چون خود مشتری می‌گوید نگران پخش شدن ریمل نباش گریه‌ای در کار نیست یا مژه رو با خیال راحت کار کن دست یا دستمال قرار نیست به چشمم بخوره.
 

آرایش عزا فقط مال پولدار‌ها نیست
برایم جالب بود، افرادی هستند که حقوق یک ماه کاری من  هزینه یک ساعت آرایش با تم عزا برای آنهاست. بعد با خودم گفتم خوب این هزینه مختص همین پولدارهاست. برای همین تصمیم گرفتم به آرایشگاه‌های مناطق پایین‌تر شهر هم سری بزنم.

خانمی که در میدان فردوسی آرایشگاه دارد گفت: آرایش عزا ما هم داریم، مراجعینمان هم کم نیست، تازه پولدار هم نیستند البته بی‌پول هم نیستند، اما خوب متوسط به حساب می‌آیند. مشتری‌های مذهبی ما  عمدتا برای مراسم های مذهبی شان نوبت آرایش می گیرند اما برای میکاپ مراسم ختم و بزرگداشت همه جور خانمی می‌‌آید. دختر‌ها معمولا طالب آرایش‌های تیره و لایت هستند و امیدوارند در یکی از این مراسم‌ها مادری، عمه‌ای، خاله‌ای، کسی آن‌ها را برای پسری پسند کند. چون این شیوه از خواستگاری در این جلسات مرسوم است. این نوع مراسم‌ها، برای برخی شرکت کننده‌ها هم نوعی تفریح است هم دید و بازدید و رد وبدل کردند اطلاعات، تشکیل و اداره گروه‌ها و جمعیت‌های خیریه، آشنا شدن با آدم‌های جدید و مهم‌تر از همه پیدا کردن عروس دلخواه و آشنا شدن با خانواده دختر، چون فرض این است که اگر دختری در این مراسم شرکت می‌کند لزوما مذهبی، محجه، سنتی و محجوب و ... هم هست پس برای زنی که دلخواهش داشتن همچین عروسی است این مراسم‌ها بهترین فرصت است. هزینه یک آرایش با شنیون عزا بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بسته به استفاده یا عدم استفاده از کلاه و سنجاق و گل و اینهاست. 
 
روضه با آرایش ۲ میلیونی و چادر ۱۰۰ میلیونی

آرایش‌گاه‌های جنوب تهران: یه چند تا مِش مخصوص عزا می خواستم
آرایشگاه‌های بعدی که به سراغشان رفتم. در مناطق ۱۱ و ۱۲ واقع شده اند. اولی آرایشگاه محقر و کوچکی تنها با یک صندلی مخصوص آرایشگری بود. خانم آرایشگر در پاسخ سوالم گفت: بله من هم مشتری آرایش مراسم‌های عزا و سفره و دعا دارم. پولدار هم نیستند، هر کس در حد بضاعتش نوع آرایش و شنیونش را انتخاب می‌کند. از ۸۰ هزار تومان داریم تا ۳۰۰ هزار تومان. باورتان نمی‌شود چقد توی ماه محرم برای رنگ و مش و آرایش لایت سرم شلوغه! کرکره رو پایین می‌دهم و کار می‌کنم! آدم رویش نمی‌شود، هئیت دارد رد میشود و  من اینجا دارم مو مش می‌کنم. آرایش مخصوص عزاداری.

آرایشگری که مسیحی بود در جوابم گفت: من مراجعه کننده مذهبی برای آرایش‌های عزا زیاد دارم. خانم‌هایی که رو میگیرن و حتی روبنده می‌زنن. بیشتر کسانی که توی خونشون سفره انداختن یا دعا گرفتن قبل مراسم می‌آیند و آرایشی هم می‌کنند و موهاشون درست می‌کنند. تو ماه محرم که خیلی مشتری بیشتره مخصوصا دختر‌های جوان، ولی راستش من انجام نمیدهم کلا تعطیل می‌کنم در این ماه.
 
 
 

منبع:پژواک ایران