گاهشمار کرونا در ایران؛ از انکار تا دروغ و دروغ‌های بزرگ‌تر

شنبه, 23 مه 2020شاهد علوی

۱۰ دی ۱۳۹۸، مقامات چینی به صورت رسمی شناسایی ویروس ناشناخته جدیدی را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند. در روزها و هفته‌های پس از آن، کشورهای مختلف به شیوه‌های گوناگون به این خبر واکنش نشان دادند و کوشیدند با اتخاذ سیاست‌هایی، شهروندان خود را محافظت کنند؛ سیاست‌هایی که باتوجه به پنهان‌کاری مقامات چینی و ناشناخته بودن ویروس، در همه کشورها چندان موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. در این میان، برخی کشورها هم‌چون ایران با سیاست دروغ و انکار، وضعیت را برای مردم دردناک‌تر هم کردند.

مقامات ایرانی از ۱۰ دی تا ۳۰ بهمن۱۳۹۸، تنها یک حرف را تکرار می‌کردند: «ویروس کرونا به ایران نرسیده است.»

۲۹ دی، مقامات چینی و سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی مسری بودن ویروس جدید و انتقال آن از انسان به انسان را تایید  و شماری از کشورها پروازهای خود به چین و ورود مسافر از این کشور را ابتدا محدود و سپس به کلی ممنوع کردند. اما پروازهای بین ایران و چین که با تصویب هیات دولت بنا بود تا روز یک‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ متوقف شود، هم‌چنان ادامه یافت.

ادامه این پروازها و هم‌زمان، برخورد امنیتی با کسانی که به صورت مستقل در مورد وجود ویروس کرونا در ایران اطلاعرسانی میکردند و سابقه بد مقامات ایرانی در دروغ‌گویی و پنهان کردن حقیقت، همه موجب شدند ناظران مستقل به ادعای مقامات بهداشتی دال بر نرسیدن ویروس کرونا به ایران با تردید نگاه کنند.

رویدادها و اطلاعات بعدی نشان دادند تردید مردم و ناظران در مورد راست‌گویی مقامات بهداشتی ایران درست بود. ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، «قاسم‌ جان بابایی»، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناسایی دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا در قم را تایید کرد و از آن روز به بعد سیاست انکار بیماری به مدیریت و مهندسی اعلام آمار مبتلایان و جان‌باختگان تغییر یافت. 

در ادامه، آمار مبتلایان به «کووید-۱۹» و مرگ‌و‌میر ناشی از آن با تناقضات بسیاری منتشر می‌شد و آمار دو شهر قُم و تهران نیز تا امروز به صورت روشن و تفکیکی منتشر نشده است. هنوز هم کسی دقیقا نمی‌داند چه تعداد از شهروندان ایرانی به بیماری کووید- ۱۹ مبتلا شده و چه تعداد از این بیماری مرده‌اند.

با گذشت ۱۴۲ روز از زمانی (۱۰ دی ۱۳۹۸) که مقامات چینی به صورت رسمی شناسایی ویروس ناشناخته جدید را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند، بنابر آمار رسمی، نزدیک به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به بیماری کووید- ۱۹ مبتلا شده‌ و بیش از ۳۳۴ هزار نفر در نتیجه آن جان خود را از دست دادهاند.
بنا بر همین آمار رسمی، شمار مبتلایان ایران به بیش از ۱۲۹ هزار نفر رسیده است و هفت‌هزار و ۲۴۹ نفر به خاطر کووید-۱۹ مرده‌اند؛ آماری که شواهد بسیاری برای نادرست بودن آن در دست است.

در این گزارش ویدیویی، مروری کرده‌ایم بر نحوه رویارویی مقامات جمهوری اسلامی با ویروس کرونا از ۲۲ دی ۱۳۹۸، روزی که سازمان بهداشت جهانی درباره علایم ویروس کرونا بیانیه‌ای صادر کرد تا روز ششم اسفند۱۳۹۸، یعنی چهار روز پس از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی.

 

منبع:ایران وایر