PEZHVAKEIRAN.COM چرا نمی‌خواهند خودروی بهتری بسازند؟
 

چرا نمی‌خواهند خودروی بهتری بسازند؟

خودروسازان ایرانی قصد دارند با استناد به تحریم‌ها و بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، از اعمال استانداردهای جدید و بهبود کیفیت خودروهای ۳۰ ساله خود فرار کنند.

بر اساس استانداردهای جدید در سال جاری باید بسیاری از خودروها از خط تولید خودروسازان ایرانی کنار گذاشته شده باشند و استاندارد یورو پنج هم باید اجرایی شود.

اما خودروسازان ایرانی در حال فشار بر دولت هستند تا امسال استاندارد یورو پنج اجرایی نشود.

در ایران، خودروسازان از سال ۹۳ ملزم به ساخت خودرو یورو چهار شدند؛ و باید از ابتدای سال ۹۸ محصولات خود را به استاندارد آلایندگی یورو پنج مجهز می‌کردند.

قرار بود تا کنون، ۸۵ استاندارد سخت‌گیرانه برای تولید خودرو در ایران اجرایی شوند. با این استاندارد‌ها بیش از نیمی از خودروهای کنونی در صنعت خودروی ایران که فناوری آنها به ۳۰ سال قبل باز می‌گردد اجازه تولید نخواهند داشت.

اما در سال ۹۸ به بهانه تحریم و مشکلات پیش آمده دولت را قانع کردند تا یک سال به آنها فرصت دهد؛ حالا با رسیدن سال جدید و تمام شدن مهلت یکساله در حال فشار به دولت هستند تا به دلیل کرونا باز هم اجرای این استاندارد با تاخیر روبه‌رو شود.

طبق قانون هوای پاک، اگر خودروسازان امسال خودرو یورو پنج تولید نکنند خودروهایشان نباید شماره گذاری شود.

البته طبق این قانون وزارت نفت هم در سال جاری باید سوخت یورو پنج توزیع کند این در حالی است که بسیاری از کارشناسان درباره استاندارد یورو چهار بودن سوخت ایران هم مشکوک هستند. بنزین ایران اکتان بسیار پایینی دارد و به بیشتر خودروهای جدید که موتورهای آنها ضریب تراکم بالایی دارد؛ آسیب می‌رساند. به همین دلیل خودروسازانی که خودروهای جدید را وارد بازار ایران می‌کنند با تغییر در برنامه مغز هوشمند موتور، کاری می‌کنند تا بنزین ایران آسیب کمتری به موتور وارد کند. اما این تغییرات سبب کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت و طبیعتا آلایندگی این خودروها می‌شود.

بنا بر آمار رسمی حدود دو درصد تصادف‌های رانندگی در ایران منجر به کشته شدن سرنشینان می‌شود
بیشتر در این باره:

چند نفر در سال ۹۸ کشته شدند، و چرا

خودروسازان ایرانی در گام اول بهانه سوخت را برای استاندارد یورو پنج خودروهای آورده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان گفته است «خودروی مجهز به استاندارد یورو پنج، سوخت مناسب (یورو پنج) نیز می‌خواهد، حال آنکه سوخت توزیعی در کشور نهایتا یورو چهار است.»

این ادعا را سازمان محیط زیست رد می‌کند.

سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید خودروسازان خواستار توقف اجرای ماده چهار قانون هوای پاک و تعویق استاندارد یورو پنج با استناد به تحریم و کرونا شده‌اند.

بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست، با اشاره به موارد مشابهی در کشورهایی مانند استرالیا، هند یا مکزیک گفته است «از لحاظ فنی مصرف سوخت یورو چهار برای خودروهای یورو پنج به هیچ وجه منجر به تخریب یا صدمه به خودروهای بنزینی پاشش غیر مستقیم نمی‌شود.»

سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید خودروسازان خواستار توقف اجرای ماده چهار قانون هوای پاک و تعویق استاندارد یورو پنج با استناد به تحریم و کرونا شده‌اند.

دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا از دولت خواسته‌اند اجرای استاندارد یورو پنج را با توجه به شرایط کرونا تا شش ماه بعد از پایان تحریم‌ها (!) به تعویق اندازد.

خودروسازان از اجرای استانداردهای جدید موسسه استاندارد هم به بهانه تحریم سرباز زده‌اند.

قرار بود تا کنون، ۸۵ استاندارد سخت‌گیرانه برای تولید خودرو در ایران اجرایی شوند. با این استاندارد‌ها بیش از نیمی از خودروهای کنونی در صنعت خودروی ایران که فناوری آنها به ۳۰ سال قبل باز می‌گردد اجازه تولید نخواهند داشت.

در سال ۹۷ موسسه استاندارد ادعا کرده بود هر خودرویی که نتواند استانداردهای ۸۵‌گانه اعلام شده را رعایت کند با توقف خط تولید روبه‌رو می‌شود.

این حرف‌ها هیچگاه به عمل تبدیل نشد و وزارت صنعت معدن و تجارت با فشار خودروسازان موفق شد اجرای این استانداردها را متوقف کند.

پلیس ایران هم در سال گذشته اعلام کرده بوده اجازه تولید پراید را به دلیل قدیمی بودن و ایمنی پایین نخواهد داد. اما این خودرو هم همچنان تولید و شماره می‌شود.

خودروسازان ایرانی همچنین علاوه بر رعایت نکردن استانداردهای جدید به بهانه بحران اقتصادی و با فشار به دولت موفق شدند قرنطینه را هم بشکنند و کارگران را با وجود گزارش‌های شیوع کرونا در محیط کارخانه‌ها و بین کارکنان، مجبور به کار کنند.

د‌ه‌ها هزار نفر در صنایع خودروسازی ایران مشغول به‌کار هستند و مشخص نیست این سیاست جدید، چه پیامدی خواهد داشت.

منبع:رادیو فردا