PEZHVAKEIRAN.COM اعترافات متهم جدید روشن کرد؛ دو سال پیش فردی بی‌گناه اعدام شده است
 

اعترافات متهم جدید روشن کرد؛ دو سال پیش فردی بی‌گناه اعدام شده است

 

 یک زندانی به نام بابک رضایی، اردیبهشت‌ماه ۹۷، از بابت اتهام قتل حین سرقت مسلحانه در اردبیل اعدام شد. اکنون و پس از گذشت حدود دو سال از اعدام آقای رضایی یک متهم دیگر در زندان اردبیل به ارتکاب قتل و سرقت مسلحانه در این پرونده اعتراف کرده است. گفته می‌شود بابک رضایی، زندانی اعدام شده در مراحل بازجویی و در دادگاه اتهام وارده را رد کرده بود. با این حال در یکی از جلسات بازجویی تحت فشار مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شده بود. یکی از دلایل مخالف مدافعان حقوق بشر با حکم اعدام جبران‌ناپذیر بودن است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهزاد تهمتن، زندانی محبوس در زندان اردبیل در حالی به ارتکاب قتل و سرقت مسلحانه اقرار کرده است که پیشتر بابک رضایی از بابت همین اتهام اعدام شده بود.
هرانا در اردیبهشت‌ماه ‍۱۳۹۷ از اعدام یک زندانی از بابت اتهامات “قتل و سرقت مسلحانه” در زندان اردبیل خبر داده بود. هویت این زندانی از سوی هرانا “بابک رضایی، ۴۱ ساله، از سالن ۲، بند ۴ زندان اردبیل” احراز شده بود.

ناصر عتباتی، دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل در آن زمان، در این خصوص مدعی شده بود: متهم فردی ۴۱ ساله بود با همدستی یک فرد دیگر با ورود به صرافی واقع در چهارراه امام خمینی اردبیل اقدام به سرقت مسلحانه و ارتکاب یک فقره قتل عمدی با استفاده از سلاح گرم در حین سرقت کرده بود”.

آقای رضایی در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۱ بازداشت شد و در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۳ در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب اردبیل از بابت اتهامات “قتل عمدی مسلمان، سرقت مسلحانه و نگهداری غیرمجاز اسلحه (کلت کمری)” به ۱۰ سال حبس تعزیری و قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود. این حکم در تاریخ ۳ اسفندماه ۱۳۹۵ توسط دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل عینا تایید شده بود.

گفته می‌شود بابک رضایی همواره در مراحل تحقیقات و بازجویی اتهامات وارده را رد کرده بود؛ با این حال نهایتاً در یکی از جلسات بازجویی همراه با ضرب‌وشتم مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شد. وی مدعی شده بود که در زمان وقوع جرم در محل کار خود واقع در شهرک صنعتی اردبیل مشغول به کار بوده است و ساعت ورود وی به کارخانه نیز با اثر انگشت ثبت شده است. اما این مدرک هرگز از او پذیرفته نشده بود. در مقابل دادگاه مدعی شده بود که آقای رضایی ابتدا به محل کار رفته و پس از ثبت ساعت ورود به صحنه جرم رفته و مرتکب قتل شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “بابک رضایی را در مراحل بازجویی آنقدر مورد ضرب و شتم قرار داده بودند که نهایتاً بالاجبار اقرار به قتل کرد. حتی به او وعده داده بودند که اگر اعتراف کند با پرداخت دیه از خانواده مقتول رضایت گرفته خواهد شد”.

سرانجام در آبان‌ماه ۱۳۹۸ متهم جدیدی در بازداشتگاه آگاهی اردبیل، اقرار به ارتکاب ۶ فقره قتل کرد که یکی از آنها قتلی بود که پیشتر بابک رضایی از بابت آن اعدام شده بود.

هویت این زندانی که هم‌اکنون در بند ۵ زندان اردبیل بسر می‌برد، به نام “بهزاد تهمتن” توسط هرانا احراز شده است.

سید عبدالله طباطبایی، دادستانی استان اردبیل و ناصر عتباتی دادستان سابق این استان (مدیر کل فعلی دادگستری استان اردبیل) تاکنون توضیحی درخصوص وضعیت پیش آمده ارائه نکرده‌اند.

یک منبع مطلع درخصوص این پرونده به گزارشگر هرانا گفت: “چندی قبل مسئول پرونده آقای تهمتن به زندان اردبیل رفته و در این خصوص با مسئولان زندان صحبت کرده بود. مسئول پرونده اظهار کرده آنقدر به من فشار می آوردید که اعتراف بگیرم، این هم نتیجه‌اش!. در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ هم ناصر عتباتی، دادستان سابق اردبیل طی دیداری که از زندان داشت، در گفت‌وگو با مسئولان زندان از خود سلب مسئولیت کرده و آنان را مقصر دانسته بود”.

با توجه به محتمل شدن این مسئله که بابک رضائی به اشتباه اعدام شده است بار دیگر موضوع و دلایل مدافعان حقوق بشر برای مخالفت با حکم اعدام برجسته می‌شود. به باور نهادهای مدافع حقوق بشر حکم اعدام به دلایل متعددی از جمله غیرقابل جبران بودن و بازگشت‌ناپذیر بودن فرد بخصوص در صورتی که مانند این پرونده در انتساب اتهام به فرد تشکیک ایجاد شود نباید در زمره مجازات قرار بگیرد.

منبع:پژواک ایران