PEZHVAKEIRAN.COM ملی شدن صنعت نفت
 

ملی شدن صنعت نفت

                                                ای آفریدگار پاک

                                                 ترا پرستش می‏کنم و از تو یاری می‏جویم

ملی شدن صنعت نفت روز رهایی ملت ایران

از بند استعمارگران

هم میهنان،

شصت و نه سال پیش در بیست و نهم اسفند ماه 1329 خورشیدی ملتی به پا خاسته به پایمردی «مصدق» بزرگ این عاشق دیرپای ملک و ملت، صنعت نفت در سراسر کشور ملی شد. درود بر مصدق که از دره‏های تاریک و فراموش شده تاریخ، سر بر آورد و جامعه فرو خفته را به آزادگی برانگیخت. این آموزگار خردمند کی بود که بیش از 69 سال بی وقفه در پیکار با استعمار، استبداد و ارتجاع گذراند. می‏گفت:

"اجنبی، اجنبی است، شمال و جنوب فرق نمی‏کند."

گوهر وجودش در کوره‏ی خیزش مشروطیت گداخته شد و همواره مشروطه‏خواه بود. حکومتش نماد راستین مردم‏سالاری واقعی بود. لازمه‏ی داشتن حیاتی مردمی را در داشتن پیشینه‏ی پاک سیاسی و شجاعت اخلاقی می‏دانست نه جنجال‏های تبلیغاتی و شعارهای بی‏درون مایه‏ی ضد ملی تبعیض‏ها و دسته‏بندی شهروندان به درجه یک و دو. مصدق این مرد قانون در مدت بیست و هفت ماه حکومت خود، هر سه روز با توطئه و دسیسه‏هایی چون قتل، آدم‏ربایی، تحریک و تنش‏های روانی و اغتشاش پی در پی و اعتصابات گوناگون و تظاهرات رو به رو بود؛ ولی هرگز از بنیادهای فکری خود دور نشد و به بهانه شرایط تند اجتماع، از دایره قانون تجاوز نکرد و به بگیر و به بند مردم روی نیاورد. مصدق بر بریدن دست بیگانه از صنعت نفت اکتفا نکرد، بلکه تلفن، جنگل‏ها و شیلات را هم ملی کرد و به ایجاد بیمه‏های اجتماعی کارگران، تغییر قانون کار و تقلیل سهم مالکانه به سود کشاورزان، قانون مالیات بر درآمد، افزایش بودجه آموزشی، تعدیل اجاره بها، احداث راه‏ها، اصلاح نهاد دادگستری، اصلاح قانون مطبوعات و پیش بینی قانون انتخابات که در آن به زنان حق رای می‏داد همه و همه در بیست و هفت ماه حکومت در راستای سود و صلاح ملت و بهزیستی همگانی بود.

هم میهن؛

این همه در سایه آزادی و همبستگی ملی به رهبری فرزانه مردی از تبار مشروطه‏خواهان که هرگز حاضر نبود منافع ملی و حاکمیت ملی را به بند و بست بنشیند، به دست آمد. هدف دکتر مصدق از پیگیری بحث ملی شدن صنعت نفت، بیشتر دنبال کردن استقلال سیاسی بود؛ چون ملی شدن نفت تنها در محدوده‏ی اقتصادی تاثیر گذار نبود، گر چه منافع اقتصادی آن نیز از آن ملت ایران بوده است. آن چه دکتر مصدق بر آن تاکید داشت نهادینه کردن ویژگی استقلال کشور بوده است. استقلال ایران و رهایی از قید امپریالیست‏ها و هم زمان نیفتادن به دام شوروی بود که به حق او را سرآمد و شایسته عنوان آموزگار رهایی ملت‏های آزادی‏خواه خاور زمین نمود و دگرگونی‏های حاصله در صنعت نفت، قلمروهای دیگری را در راستای هر چه نا وابسته‏تر کردن‏مان گشود از آن جمله تغییر الگوی مصرف انرژی با دکترین مشهور اقتصاد بدون نفت و موازه منفی با وجود هدف‏ها و تحریم‏ها که در آن هنگامه که از سوی جهان غرب با تحریم خرید نفت رو به رو بودیم، شوروی هم در حرکتی در راستای اهداف امپریالیسم برای جلوگیری از فروش نفت ایران، سی درصد قیمت نفت خود را پایین‏تر آورد تا ژاپن نفت ایران را نخرد.

هم میهنان! آن گاه که ملتی به پا خاستن را اراده کند، می‏تواند با اتحاد، پشت بزرگ‏ترین قدرت‏های جهان را به خاک مالد که این امر از شگفتی‏های آزادی در دوره کوتاه 27 ماه زمام‏داری و رهبری مصدق بود و از دست‏آوردهای استقرار عدالت و رفع تبعیض میان یکاک افراد ملت است.

حزب ملت ایران با درس‏آموزی از آموزه‏های ارزشمند تاریخی خود راه خروج از هر گونه بن بست داخلی و خارجی را روی آوردن به ملت و پس دادن همه حقوق قانونی ملت به مردم از طریق برگزاری انتخاباتی سالم به دور از هر گونه خشونت و تبعیض و دخالت‏های فرا قانونی و استصوابی نهادهای انتصابی می‏داند، نه بگیر و به بند و ایجاد جو خفقان و وحشت در جامعه!

حزب ملت ایران ملی شدن صنعت نفت این حماسه‏ی استقلال‏طلبانه ملت ایران از سلطه استعمارگران که گام بلندی در پیکارهای رهایی بخش از استبداد وابسته است را به ملت ایران شادباش می‏گوید.

آزادی زندانیان سیاسی و مدنی خواست ملت ایران است

گرامی باد 29 اسفند روز ملی شدن نفت

 

                                                                       حزب ملت ایران

تهران- 29 اسفند ماه 1398 خورشیدی

منبع:پژواک ایران