به گفته این پزشک، کرونا به تهران، البرز و چند شهر شمالی نیز رسیده است. نوشته‌های دیگری از جامعه پزشکان و درمانگران در شبکه‌های اجتماعی سخنان این پزشک را تأیید می‌کنند. نام این پزشک نزد زمانه محفوظ است.

خبرگزاری «رکنا» این عکس را با این توضیح منتشر کرده: «وحشت کرونا در قم»

محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بعد از ظهر چهارشنبه ۳۰ بهمن خبر مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در قم را تایید کرد.

قدیر شامگاه گذشته در گفتگو با خبرگزاری «ایلنا» اخبار مبنی بر ابتلای دو بیمار در قم به کرونا را نادرست خوانده بود. او امروز چهارشنبه در پاسخ به پرسش این خبرگزاری درباره دلایل تکذیب خبر گفت: «نتایج آزمایش امروز به دست ما رسیده است.»

اما به گفته پزشک منبع زمانه، پزشکان بیمارستان‌های ایران از انجام تست کرونا منع شده بودند: «گفتند کسی حق ندارد اطلاع‌رسانی کند و نباید در جامعه ترس بیندازید».

با ممنوعیت تست کرونا، پزشکان وادار به اتخاذ روشی غیرمستقیم برای تشخیص احتمال ابتلا به ویروس کرونا شده‌اند. آنها ابتدا روی بیماران دارای مشکل حاد تنفسی تست آنفولانزای نوع A از رده H1N1 و آنفولانزای نوع B را انجام می‌دهند و اگر نتیجه آنها منفی بود، از طریق رد گزینه به احتمال ابتلا به ویروس کرونا از نوع COVID-19 می‌رسند.

هرچند منبع زمانه منع تست را به پنهانکاری حکومتی ربط می‌دهد، باید اشاره کرد که در برخی از دیگر کشورها نیز انجام تست کرونا در وهله نخست به دلیل کمبود کیت تست انجام نمی‌شود. بحران مربوط به کیت‌های تست ویروس کرونا در کشور آمریکا و کانادا زمانی جدی شد که یک هفته پیش مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرد که برخی از کیت‌های فرستاده شده به آزمایشگاه‌های این کشور درست کار نکرده‌اند.

در استان انتاریوی کانادا هم وزارت بهداشت به پزشکان توصیه نمی‌کند که ابتدا و به صورت روزانه تست کرونا را روی بیمارانی که علائم تنفسی دارند انجام دهند. برای انجام تست کرونا، این وزارتخانه معیارهایی همچون سمپتوم‌های مرتبط، سابقه سفر، سابقه رابطه با بیماران مبتلای دیگر و موارد دیگری از این دست را معین کرده است.

به گفته پزشک منبع زمانه، بیمارانی که مبتلا دچار «سندروم زجر تنفسی» (Acute Respiratory Distress Syndrome) می‌شوند با توجه به اینکه این یکی از نشانه‌ای مشکوک در رابطه با کروناست باید تست شوند. این سمپتوم انجام آزمایش‌های یادشده روی بیمار را ایجاب می‌کند اما سیاست‌های بهداشتی در ایران پزشکان را در انجام این تست محدود کرده‌اند.

وضعیت در قم

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی چهارشنبه شب ۳۰ بهمن، حضور خودروهای یگان ویژه در ورودی شهر قم را نشان می‌دهند.

هرچند کاربران شبکه‌های اجتماعی در قم از برقراری نوعی «حکومت نظامی» در این شهر خبر می‌دهند و برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره قرنطینه کل شهر پرداخته‌اند،‌ محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت احتمال قرنطینه را رد کرده است.

با این وجود، در خود شهر، اوضاع نامطلوب است. به گفته منبع زمانه،‌ بیمارستان کامکار در خیابان باجک در قرنطینه کامل است. بخش‌های داخلی، قلب و عروق و اتاق عمل تعطیل شده‌اند و تنها بیماران تنفسی در این بیمارستان حضور دارند: «تمام بخش‌ها پر از بیماران تنفسی است:‌ بخش عفونی،‌ سی‌سی‌یو،‌ آی‌سی‌یو».

بیماران دیگر به بیمارستان‌ بهشتی قم منتقل شده‌اند.

مسأله کرونا از چند روز پیش در بیمارستان کامکار مسأله‌ساز شده است. پزشک قمی می‌گوید که در بیمارستان کامکار در هفته اخیر شش بیمار تنفسی فوت کرده‌اند. منع تست کرونا این امکان را از بین برده که به طور دقیق مشخص شود بیماران به کرونا مبتلا بوده‌اند یا نه.

این پزشک همچنین از ارسال دو بیمار مشکوک به کرونا،‌ از جمله نوجوانی ۱۳ ساله به تهران خبر می‌دهد. از سرنوشت آنها اطلاعی نیست. مسئولان اما وجود بیماران مشکوک به کرونا در تهران را تکذیب کرده‌اند.

کرونا عملکرد دیگر بیمارستان‌های شهر قم را نیز با مشکل مواجه کرده است. به گفته پزشک منبع زمانه،‌ پرستاران و دیگر کارکنان بیمارستان‌ها از ابتلا به بیماری در هراسند. دانشجویان پزشکی از روز گذشته به دستور معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم از حضور در بیمارستان کامکار منع شده‌اند.

بیمارستان کامکار قم

در بیمارستان نکویی نیز فعالیت اتاق عمل لغو شده و به گفته منبع زمانه، تنها در بیمارستان بهشتی اتاق عمل فعال وجود دارد.

اما به گفته او، حتی در بیمارستان بهشتی نیز موارد مشابهی از ایست تنفسی و سندروم زجر تنفسی مشاهده شده است.

وضعیت در دیگر نقاط ایران

این پزشک متخصص هشدار می‌دهد که نه تنها شرایط در قم،‌ بلکه در نقاط دیگری در ایران نیز «بد» است. او از همکاران دیگرش در شهرهای دیگر موارد مشابهی شنیده است. به گفته او،‌ تهران موارد متعددی از ابتلا به کرونا را دارد. در البرز و چند شهر شمالی نیز بیماران مبتلا به کرونا مشاهده شده‌اند.

هرچند راستی‌آزمایی سخنان این پزشک متخصص برای «زمانه» به طور مستقل ممکن نیست، پست‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی روایت او را تأیید می‌کنند.

بر اساس عکس‌ها و ویدئوهای منتشرشده، بیمارستان‌های کامکار و نکویی به محل قرنطینه بیماران کرونا تبدیل شده‌اند.

شیوع بیماری محدود به افرادی که به خارج سفر کرده‌اند یا با افراد خارجی در ارتباط بوده‌اند، نیست. هرچند مسئولان نام بیماران فوت‌کرده را منتشر نکرده‌اند، دکتر محمد مولایی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در شبکه‌های اجتماعی از مرگ برادر ۶۰ ساله‌اش، یک معلم بازنشسته بر اثر بیماری خبر داد.

مولایی نوشته است: «برادر من که فوت شد هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت. ۶۰ ساله و معلمی بازنشسته بود که سابقه سفر به جایی هم نداشتند. در کوچه و بازار دچار کرونا شده است.»

قم به عنوان یک شهر زیارتی میزبان شهروندان کشورهایی است که پیشاپیش در آنها کرونا شیوع یافته – همچون پاکستان. اما ایران با توجه به گزارش‌ها در مورد تأخیر در لغو پروازهای چین، در بررسی سابقه سفر دقت کافی به خرج نداده است.

همچنین شهروندانی در شبکه‌های اجتماعی از حضور ده‌ها مورد مشکوک به کرونا در قرنطینه بیمارستان بقیه‌الله تهران، ‌متعلق به سپاه پاسداران خبر داده‌اند.

یک پرسنل بیمارستان روحانی در بابل نیز از دو مورد مشکوک ابتلا به کرونا در این بیمارستان خبر می‌دهد.

مقام‌های ایرانی تا کنون ورود کرونا به ایران را با قطعیت تکذیب کرده بودند. چند روز پیش تصویری از نامه قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که تعداد مبتلایان به کرونا را ۴۵ نفر اعلام کرده بود. جان بابایی اما در واکنش به انتشار این اخبار نامه را جعلی خواند.

به گفته پزشک منبع زمانه، ‌مسئولان ایرانی درست می‌گفتند که نتیجه «مثبتی» از آزمایش‌های کرونا نداشته‌اند، زیرا «اصلاً آزمایشی صورت نمی‌گرفت».

جمهوری اسلامی با مرگ دو تن خبر شیوع کرونا در ایران را تأیید کرد. این آمار ایران را پس از چین و در کنار هنگ‌کنگ دارای بیشترین شمار قربانیان کرونا کرده است.

بنا به آمار زنده وب‌سایت «ورلدمترز» از شیوع covid-19، تا کنون ۲۰۱۴ تن در جهان بر اثر کرونا درگذشته‌اند. کرونا اکنون در ۲۷ کشور مشاهده شده است.

ایران در حالی دو قربانی داده که تنها هشت مورد مرگ خارج سرزمین اصلی چین بر اثر کرونا گزارش شده است: هنگ‌کنگ و ایران دو مورد مرگ داشته‌اند، ژاپن و تایوان و فرانسه و فیلیپین نیز یک مورد. تاکنون ۷۵,۳۰۹ تن در جهان به کرونا مبتلا شده اند و از میان آنها ۱۵,۱۲۶ به طور کامل بهبود یافته‌اند.

بر اساس ارزیابی متخصصان سازمان بهداشت جهانی، کرونا یک دوره نهفتگی دوهفته‌ای دارد و در این مدت احتمال انتقال بیماری از سوی فرد ناقل که سمپتومی بروز نمی‌دهد،‌ وجود دارد.

هر بیمار مبتلا به کرونا می‌تواند ویروس را به حداکثر ۳,۵ تن منتقل کند.

شهروندان ایرانی جمهوری اسلامی را به دلیل پنهانکاری در شمار معترضان مردمی کشته‌شده در سرکوب اعتراض‌های آبان و ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه به باد انتقاد گرفتند. اگر ادعاهای منبع زمانه درست باشد، اکنون پنهانکاری دیگری در مورد کرونا در جریان است. آن هم در حالی‌که متخصصان بیماری‌های واگیردار می‌گویند تنها راه مقابله موثر با یک اپیدمی، اعتماد شهروندان به دولت‌شان و همکاری این دو است.

در ایرانِ جمهوری اسلامی چنین شرطی وجود ندارد. در عوض، قاسم جان‌بابایی، معاون وزارت بهداشت به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)‌ گفته است که کرونا آن حد که مردم تصور می‌کنند نگران‌کننده نیست.